هند و پاکستان در ماه آینده در جام SAFF در یک گروه بازی کردند

هند و پاکستان پس از تقریباً پنج سال رقابت های فوتبالی خود را با دو کشور همسایه در یک گروه در جام SAFF که از 21 ژوئن تا 4 جولای در بنگلور برگزار می شود، از سر می گیرند. قرعه کشی چهاردهم جام کنفدراسیون فوتبال جنوب آسیا روز چهارشنبه در اینجا برگزار شد و مدافعان عنوان قهرمانی هند، پاکستان، کویت و نپال در گروه A قرار گرفتند. لبنان، مالدیو، بنگلادش و بوتان در گروه B قرار دارند.

بازی های گروهی به صورت رفت و برگشت برگزار می شود و دو تیم برتر هر گروه به مرحله نیمه نهایی مسابقات منطقه ای هشت کشوری که در ورزشگاه کانتیروو برگزار می شود، راه خواهند یافت.

لبنان و کویت – دو کشور خارج از جنوب آسیا – برای رقابتی تر کردن مسابقات دعوت شدند. لبنان با رتبه 99 در بالاترین رتبه و پاکستان با 195 در پایین ترین رتبه قرار دارد. هند با رتبه 101 در رتبه دوم قرار دارد.

بازی هند و پاکستان گروه A در 21 ژوئن در دومین بازی روز افتتاحیه پس از اینکه کویت در بازی افتتاحیه به مصاف نپال می رود، برگزار می شود.

هند و پاکستان آخرین بار در سپتامبر 2018 در نیمه نهایی دوازدهمین دوره جام SAFF در داکا به مصاف یکدیگر رفتند. هند آن مسابقه را 3-1 برد اما فینال را 1-2 به مالدیو باخت.

در مجموع، هند و پاکستان به طور رسمی بیش از 20 بازی بین المللی انجام داده اند. هند با بیش از ده برد به اعتبار خود تیم برتر بوده است.

هند هشت بار جام SAFF را برده و چهار بار نایب قهرمان شده است. تنها باری که هند نتوانست به فینال برسد در پنجمین مسابقه سال 2003 در داکا بود که این کشور سوم شد.

فدراسیون فوتبال سراسر هند (AIFF) امیدوار است که بازیکنان و کادر پشتیبانی پاکستان ویزا برای شرکت در مسابقات دریافت کنند.

کالیان چاوبی، رئیس فدراسیون بین المللی فوتبال، پس از قرعه کشی گفت: “پاکستان حضور خود در این مسابقات را تایید کرده است، به همین دلیل آنها در قرعه کشی حضور دارند. همه کشورهای منطقه جنوب آسیا واجد شرایط شرکت در این مسابقات هستند.”

اما مواردی مانند اعطای ویزا، تضمین امنیت تیم ها وظیفه هیچ فدراسیون فوتبال هیچ کشوری نیست. اداره فدراسیون بین‌المللی فوتبال با وزارتخانه‌های دولتی مربوطه هماهنگی خواهد کرد و در زمان مناسب پاسخ خواهیم گرفت. شاجی پرابهاکاران، دبیر کل AIFF به PTI گفت که گروه پاکستانی قبلاً برای ویزا برای سفر به هند درخواست داده و رسیدگی به درخواست ها آغاز شده است.

“ما هیچ مشکلی در اینجا نمی بینیم. آنها (گروه پاکستان) قبلاً برای ویزا درخواست داده اند و روند رسیدگی آغاز شده است.»

پاکستان از سال 1993 تاکنون در دو دوره از 13 تورنمنت برگزار شده شرکت نکرده است.

فدراسیون فوتبال پاکستان به دلیل مشکلات داخلی نتوانست تیم خود را برای مسابقات قهرمانی سال 2015 که در هند برگزار شد به میدان برود. این کشور مسابقات 2021 مالدیو را به دلیل تعلیق فیفا از دست داد. این تعلیق در ژوئن گذشته برداشته شد.

شبی در پاسخ به این سوال که آیا فدراسیون بین المللی فوتبال (AIFF) تضمینی از دولت برای برگزاری ایمن مسابقات دریافت کرده است، گفت: “اجاره فیفا (هیئت حاکمه جهان) این است که فیفا جهان را از طریق فوتبال متحد می کند. AIFF یکی از اعضای اتحادیه فیفا است.

ما طبق قانون اساسی فیفا، کاست، عقیده و مذهب را در نظر نمی گیریم. وقتی بازیکنی با پیراهن ملی خود به زمین می آید، به طبقه و مذهب آن بازیکن نگاه نمی کنید، بازیکن نماینده کشورش است.

علاوه بر این، ما نمی توانیم بدون اجازه دولت یک تورنمنت بین المللی برگزار کنیم. انورال هوک دبیر کل SAFF گفت که کشورهای شرکت کننده به برگزارکنندگان اطمینان داده اند که اولین تیم های ملی خود را اعزام خواهند کرد.

وی گفت: “ما می توانیم به شما اطمینان دهیم که لبنان، کویت و سایر تیم های شرکت کننده تیم های کامل خود را اعزام خواهند کرد.”

به پیشنهاد فدراسیون جهانی فوتبال می توانستیم کشورهای دیگری را هم بیاوریم اما تیم های ملی آنها درگیر بودند و نمی خواستیم در این مسابقات تیم های رده سنی داشته باشیم. سرمربی تیم ملی هند، ایگور شتیماچ، بار دیگر تاکید کرد که با اضافه شدن دو تیم از خاورمیانه، رقابت پذیری این مسابقات افزایش می یابد.

برای بردن تورنمنت باید مانند طرفداران رفتار کنیم و عمل کنیم. ما از کویت و لبنان به عنوان مهمان استقبال می کنیم. بازی مقابل آنها باید به ما کمک کند تا برای جام ملت های آسیا آماده شویم.

او گفت: “کمپ طولانی همیشه چیزی بوده است که ما برای آن تلاش کرده‌ایم و از آن برای بهبود بخش‌های خاصی از بازی‌مان استفاده می‌کنیم، بیشتر روی قدرت ذهنی و اعتماد به نفس در پاس دادن کار می‌کنیم.”

مسابقات جام SAFF: 21 ژوئن: کویت – نپال، ساعت 15:30 IST. هند و پاکستان، 19:30 IST.

22 ژوئن: لبنان مقابل بنگلادش، ساعت 15:30 IST. مالدیو – بوتان، 19:30 IST.

24 ژوئن: پاکستان مقابل کویت، ساعت 3:30 بعد از ظهر به وقت تهران؛ نپال – هند، 19:30 IST.

25 ژوئن: بنگلادش – مالدیو، ساعت 15:30 IST. بوتان – لبنان، 19:30 IST.

27 ژوئن: نپال – پاکستان، ساعت 3:30 بعد از ظهر IST. هند و کویت، 19:30 IST.

28 ژوئن: لبنان مقابل مالدیو، ساعت 15:30 IST. بوتان – بنگلادش، 19:30 IST.

1 جولای: نیمه نهایی 4 جولای: فینال. PTI PDS PDS AH AH

موضوعات مطرح شده در این مقاله