لیونل مسی در پاری سن ژرمن: وعده نابغه اما محقق نشده

لیونل مسی با استقبال یک قهرمان وارد فرانسه شد و به عنوان مردی که پاری سن ژرمن را به افتخار لیگ قهرمانان اروپا می رساند. پس از دو سال، آرژانتینی در حالی که هرگز به این هدف نرسیده و تنها بهترین نتایج درخشان خود را نشان می دهد، می رود. به سختی می توان دوران مسی را در پاری سن ژرمن موفقیت آمیز خواند، حتی اگر انتقال به پایتخت فرانسه به او کمک کرد تا دوران حرفه ای خود را در جام جهانی سال گذشته به پایان برساند و به باشگاه قطری به عنوان یک برند ورزشی آسیبی وارد نکرده باشد.

مسی در مراسم سخنرانی خود در پاریس در آگوست 2021 گفت که قهرمانی در لیگ قهرمانان اروپا برای پنجمین بار در دوران حرفه ای خود “رویای” او بود و او در “مکان عالی” برای انجام این کار است.

این مکالمه وسوسه انگیزی برای ناصر الخلیفی، رئیس پاری سن ژرمن که در کنار او نشسته بود، و برای هواداران این باشگاه که ناامید بودند از اینکه تیمشان برای اولین بار بزرگترین جایزه فوتبال اروپا را به دست آورد، بود.

در فصل قبل، آنها در نیمه نهایی مغلوب منچسترسیتی شدند و در فینال 2020 مغلوب بایرن مونیخ شدند. مسی شبیه آخرین مهره پازل بود.

با این حال، پی اس جی با مسی به عقب رفت. آنها فصل گذشته تحت هدایت مائوریسیو پوچتینو در مرحله یک هشتم نهایی لیگ قهرمانان اروپا توسط رئال مادرید حذف شدند و امسال نیز در بایرن مونیخ با کریستوف گوتیه روی نیمکت به سرنوشت مشابهی دچار شدند.

باید دلیلی وجود داشته باشد که چرا پپ گواردیولا به دنبال آوردن مسی سالخورده به سیتی نیست، علیرغم اینکه مربی سابقش در بارسلونا اغلب او را به عنوان بهترین بازیکن تمام دوران توصیف می کند.

شاگردان گواردیولا در این فصل به فینال لیگ قهرمانان اروپا رسیده اند و با وجود داشتن مسی، کیلیان امباپه و نیمار در یک تیم، در سطحی بازی می کنند که پاری سن ژرمن اکنون نمی تواند به آن امیدوار باشد.

سازگاری با این سه فوق ستاره هجومی باعث تضعیف PSG به عنوان یک تیم شد.

آنها اکنون باید بدون این بازیکن که این ماه 36 ساله می شود و پس از کسر مالیات حقوق سالانه 30 میلیون یورو (32.1 میلیون دلار) دستمزد سالانه داشت، سعی کنند تیم متعادل تری بسازند.

از تشویق تا تمسخر

در اوایل سال جاری، مسی توسط برخی از هواداران در پارک دو پرنس مورد تمسخر قرار گرفت.

این قبل از آن بود که او از آموزش برای سفر غیرمجاز به عربستان سعودی برای انجام تعهدات خود به عنوان سفیر گردشگری این کشور خلیج فارس صرف نظر کرد.

یک هفته محرومیت به دنبال داشت و پس از آن هیچ چشم اندازی برای امضای قرارداد جدید مسی در پاریس وجود نداشت.

مسی در 74 بازی 32 گل برای پاری سن ژرمن پیش از آخرین بازی فصل شنبه مقابل کلرمونت به ثمر رسانده است.

اولین فصل او در فرانسه دشوار بود زیرا او در تلاش بود تا از بارسلونا مستقر شود.

او گاهی اوقات با ماهیت فیزیکی لیگ فرانسه دست و پنجه نرم می کرد، اما این فصل خاطره انگیزتر بود.

برنده هفت بار توپ طلا رابطه خوبی با امباپه برقرار کرده است و ظاهراً اذعان دارد که ستاره جوان فرانسوی مهره اصلی تیم بوده است.

مسی 16 گل در لیگ 1 به ثمر رسانده و 16 گل در این فصل به ثمر رسانده است که بیشترین پاس گل را در بین هر بازیکنی در لیگ دسته اول فرانسه به ثبت رسانده است.

او با اضافه کردن دو مدال برنده لیگ یک به مجموعه خود، ترک را ترک می کند.

آیا انتقاد غیر موجه است؟

پس از هر آنچه در بارسلونا به دست آورد و قهرمانی اش در جام جهانی با آرژانتین، وقتی مسی به دوران حرفه ای خود نگاه می کند، لیگ فرانسه ممکن است اهمیت زیادی برای او نداشته باشد.

همانطور که وینسنت دولوک در روزنامه ورزشی فرانسوی L’Equipe اشاره کرد: “PSG به خاطر او بهتر از قبل نیست… و به نظر می رسید که او به همان اندازه که برای رفتن به دندانپزشکی مشتاق بود برای بازی در لیگ 1. “

با این حال مسی همچنان روی کسانی که با او کار می کردند و با او مخالفت می کردند، اثری از خود به جای گذاشت.

او در این فصل نامزد دریافت جایزه بهترین بازیکن سال فرانسه شد، حتی اگر جایزه امباپه را از دست داد.

گولتیه این هفته گفت: “من افتخار مربیگری بهترین بازیکن تاریخ فوتبال را داشتم.”

او امسال بخش مهمی از تیم بوده است. وقتی او 35 ساله است و جام جهانی در میانه فصل است، هیچ وقت فکر نمی کردم انتقاد از او موجه باشد و با این حال فکر می کنم او یک گل به ثمر رساند. یا در تمام مسابقات بیش از 40 گل به ثمر برساند.

نه تنها مربیگری او، بلکه همراهی او در طول فصل یک امتیاز بزرگ بود.»

اکنون زمان آن است که مسی و پاری سن ژرمن ادامه دهند.

(این داستان توسط کارکنان NDTV ویرایش نشده است و به طور خودکار از یک فید سندیکایی تولید می شود.)

موضوعات مطرح شده در این مقاله