نواک جوکوویچ در مورد کوزوو در قلب صربستان، “این چیزی است که من از آن دفاع می کنم.”

نواک جوکوویچ با سرکشی در روز چهارشنبه تاکید کرد که “این همان چیزی است که من از آن دفاع می کنم” در مورد جنجال پیرامون اظهارات انفجاری او در مورد کوزوو در اوایل این هفته در مسابقات آزاد فرانسه. روز دوشنبه، قهرمان 22 گرند اسلم پس از اولین بازی خود در رولان گاروس، در توییتی نوشت: “کوزوو قلب صربستان است. خشونت را متوقف کنید”. او پس از صعود به دور سوم در روز چهارشنبه با پیروزی مارتان فوکوویچ در ست‌های متوالی گفت: «دوباره می‌گویم، اما مجبور نیستم این کار را انجام دهم، زیرا شما نقل قول‌های من را دارید».

من می دانم که بسیاری از مردم مخالف خواهند بود، اما این همان چیزی است که هست. این چیزی است که من برای آن ایستاده ام. پس همین است.

جوکوویچ از پیام خود در اظهاراتی برای رسانه های صربستان دفاع کرد و گفت که کوزوو “مهد صربستان، قلعه ما” است.

فدراسیون بین المللی تنیس (ITF)، نهاد حاکم بر این ورزش، اعلام کرد که درخواستی از فدراسیون تنیس کوزوو دریافت کرده است تا جوکوویچ را به دلیل اقداماتش تحریم کند.

با این حال، آنها خاطرنشان کردند که چنین اظهاراتی مغایر با مقررات نیست.

قوانین رفتاری بازیکنان در مسابقات گرند اسلم تحت قوانین گرند اسلم است که توسط سازمان‌دهندگان و تنظیم‌کننده‌های مربوطه اداره می‌شود. سخنگوی ITF به خبرگزاری فرانسه گفت: هیچ ماده ای در آن وجود ندارد که بیانیه های سیاسی را ممنوع کند.

جوکوویچ به دلیل اظهاراتش در مورد درگیری های اخیر در کوزوو توسط آملی اودو کاسترا، وزیر ورزش فرانسه مورد انتقاد قرار گرفت و گفت که او “نباید دخالت کند”.

آئودئو کاسترو به شبکه فرانس 2 گفت که پیام جوکوویچ “بدیهی است که نامناسب” است.

این یک پیام بسیار فعال و بسیار سیاسی بود.»

سخنگوی کمیته المپیک کوزوو (KOC) جوکوویچ را به “تحریک” تنش های سیاسی متهم کرده است.

کمیته بین‌المللی المپیک در نامه‌ای که روز سه‌شنبه به کمیته بین‌المللی المپیک ارسال شد، نوشت: جوکوویچ اصول اساسی منشور المپیک در مورد بی‌طرفی سیاسی را نقض کرد و بیانیه سیاسی دیگری را وارد ورزش کرد.

بر اساس نامه ای که در فیس بوک او منتشر شد، عصمت کراسنیچی، رئیس کمیته المپیک، خواستار رسیدگی انضباطی کمیته بین المللی المپیک علیه جوکوویچ شد.

کراسنیچی در این نامه گفته است: «نمی توان چنین رفتاری را تحمل کرد زیرا سابقه خطرناکی را ایجاد می کند که در آن ورزش می تواند به عنوان بستری برای پیام های سیاسی، برنامه ها و تبلیغات استفاده شود».

بازیکن اوکراینی الینا سویتولینا گفت که جوکوویچ باید آزاد باشد تا “نظر خود را بیان کند”.

سویتولینا که بارها در مورد واکنش تنیس به حمله روسیه به اوکراین صحبت کرده است، معتقد است که بازیکنان باید بتوانند به طور عمومی در مورد مسائل سیاسی صحبت کنند.

سویتولینا گفت: “ما در دنیای آزاد زندگی می کنیم، پس چرا نظر خود را در مورد چیزی بیان نمی کنید؟”

«من احساس می‌کنم وقتی برای چیزی می‌ایستید، فکر می‌کنید که راه رفتن است، باید بگویید.

منظورم این است که اگر با دوستی بنشینی و صحبت کنی، نظرت را می گویی، او هم نظرش را می دهد. چرا که نه؟”

30 نیروی حافظ صلح ناتو در کوزوو در درگیری با تظاهرکنندگان صرب تبار در روز دوشنبه در جریان تظاهرات علیه نصب شهرداران آلبانیایی در شمال کوزوو زخمی شدند.

کوزوو که عمدتاً از آلبانیایی‌های مسلمان تبار جمعیت داشت، در اواخر دهه 1990 از یوگسلاوی آن زمان جدا شد و در سال 2008 اعلام استقلال کرد، اقدامی که هرگز توسط صربستان با اکثریت مسیحی همسایه یا متحدش روسیه پذیرفته نشد.

(این داستان توسط کارکنان NDTV ویرایش نشده است و به طور خودکار از یک فید سندیکایی تولید می شود.)

موضوعات مطرح شده در این مقاله