سویا در ضربات پنالتی رم را شکست داد و قهرمان لیگ اروپا شد

سویا با پیروزی 4-1 مقابل رم در ضربات پنالتی در روز چهارشنبه در بوداپست، فرمول جادویی خود در لیگ اروپا را پیدا کرد و به فینال این رقابت‌ها هفت از هفت رسید. این بازی پس از اینکه گل اول پائولو دیبالا با گل به خودی جانلوکا مانچینی، مدافع رم خاتمه یافت، پس از وقت اضافه 1-1 به پایان رسید. یک مسابقه پرتنش اما هیجان انگیز در یک مسابقه پر سر و صدا در پوشکاش آرنا آغاز شد و یاسین بونو دروازه بان سویا با دو سیو قهرمان خود را ثابت کرد.

گونزالو مانتیل که در فینال جام جهانی 2022 پنالتی پیروزی را به ثمر رساند، پس از اینکه مانچینی و راجر ایبانز نتوانستند برای رم تبدیل به گل شوند، ضربه نقطه ای تعیین کننده را به ثمر رساند.

این پیروزی برای خوزه لوئیس مندیلیبار 62 ساله، که تنها در ماه مارس هدایت سویا را برعهده گرفت و اکنون اولین قهرمانی مهم خود را جشن می گیرد، یک دستاورد قابل توجه است.

این بازیکن اسپانیایی که مطمئن نیست فصل آینده در باشگاه خواهد بود گفت: ما از آن لذت خواهیم برد زیرا هزینه زیادی داشت و حالا نمی دانم ادامه خواهم داد یا نه و برایم مهم نیست.

این مربی کهنه کار برای نجات باشگاه از سقوط به زمین آورده شد و آنها را به سمت امنیت و همچنین افتخار اروپا راهنمایی کرد.

او گفت: وقتی وارد شدم به بازیکنان گفتم که خیلی خوب هستند اما از نظر روحی در جای مناسبی نیستند و این وظیفه من است.

در پایان آن‌ها به من نشان دادند که خیلی خوب هستند.»

این شکست باعث ناراحتی ژوزه مورینیو، سرمربی رم شد که پس از 5 پیروزی برای اولین بار در فینال اروپا شکست خورد.

هواداران قبل از شروع مسابقه جو ترقه ای ایجاد کردند اما مراحل اولیه بازی با رنگ سکوها همخوانی نداشت.

ضربه دیبالا

در دقیقه 35، دیبالا پاسخ مورینیو را به خاطر به خطر انداختن آمادگی جسمانی خود، زمانی که او از دایره مرکز روی پاس مانچینی چسبید و با آرامش آن را از بون عبور داد، جبران کرد.

سویا که در نهایت کمی تسلط پیدا کرد، با گذشت هفت دقیقه از وقت تلف شده به طرز دردناکی به گل تساوی نزدیک شد، زمانی که ایوان راکیتیچ شوت شدیدی با پای چپ از فاصله دور زد که به تیر دروازه منحرف شد.

مندیلیبار سوسو و اریک لاملا را به جای اولیور تورس و برایان گیل در نیمه دوم به میدان آورد و تیم اسپانیایی وقت دوم را روی پای جلو شروع کرد.

آنها 10 دقیقه بعد با ضربه سر خسوس ناواس از سمت راست به دروازه خودی مانچینی از فاصله نزدیک به گل تساوی رسیدند.

به نظر می رسید که رم در اواسط نیمه دوم بازی را از دست بدهد، اما مدافعان سویا به نوعی توپ را پس از چند ضربه از فاصله نزدیک به دروازه دفع کردند.

دیبالا که برای اولین بار از اواسط آوریل یک مسابقه را آغاز کرد، کنار رفت و جورجینیو واینالدوم هافبک جایگزین او شد.

سویا در 15 دقیقه مانده به پایان بازی پس از اینکه داور آنتونی تیلور اعلام کرد که ایبانز لوکاس آکامپوس را به زمین زده است، یک پنالتی دریافت کرد، اما این تصمیم توسط VAR لغو شد.

رم فرصت باشکوهی را برای بازگشت به جلو از دست داد، زمانی که تعویضی آندره آ بلوتی نتوانست ضربه خود را به سمت دروازه نگه دارد و تنها دروازه بان را شکست داد.

وقت‌های اضافه تا حد زیادی بدون حادثه بود زیرا عصبانیت‌ها بین دو نیمکت بالا گرفت، اما کریس اسمالینگ، مدافع رم، تقریباً پیروزی را قطعی کرد، زمانی که در ثانیه‌های پایانی از یک کرنر به خانه برگشت.

13 کارت زرد صادر شد که بیشترین کارت زرد در یک بازی لیگ اروپا بود.

سه ضربه نقطه اول تبدیل به گل شد، اما زمانی که بونوی برتر، پنالتی مانچینی را مهار کرد و ایبانز را به تیر دروازه زد، تیم اسپانیایی 3-1 پیش رفت و برنده قانع کننده ای شد.

اما درام بیشتری در راه بود.

مانتیل توسط روی پاتریسیو دفع شد اما ضربه پس از نفوذ دروازه بان بازپس گرفته شد و این بار آرژانتینی اشتباه نکرد.

سویا که با یک بازی کمتر در رده یازدهم لالیگا قرار دارد، در فصل آینده لیگ قهرمانان اروپا بازی خواهد کرد.

اما مبارزات رم ممکن است پس از قهرمانی در اولین لیگ کنفرانس اروپا در سال گذشته با یک یادداشت غم انگیز به پایان برسد.

تیم ایتالیایی با یک بازی باقی مانده در رده ششم سری آ قرار دارد و شک و تردیدهای زیادی در مورد اینکه آیا مورینیو 60 ساله در فصل آینده سرمربی خواهد بود وجود دارد.

بازیکن پرتغالی گفت: ما فشار را در مقابل تیمی با استعداد بیشتر از ما احساس کردیم. ما بازی را باختیم، اما وقار را نه. هرگز با غرورتر از امروز به خانه نیامده‌ام، حتی وقتی پیروز شدیم.»

(این داستان توسط کارکنان NDTV ویرایش نشده است و به طور خودکار از یک فید سندیکایی تولید می شود.)

موضوعات مطرح شده در این مقاله