دینگ لیرن اولین قهرمان شطرنج جهان چین شد و به سلطنت مگنوس کارلسن پایان داد

دینگ لیرن روز یکشنبه پس از پیروزی در یک تای بریک سریع مقابل یان نپومنیاچی از روسیه در قزاقستان، اولین قهرمان شطرنج جهان برای چین شد.

دین، 30 ساله، به عنوان برنده مسابقات شطرنج جهان از مگنوس کارلسن نروژی، که تصمیم گرفت پس از 10 سال سلطنت، از عنوان خود دفاع نکند، برگزیده شد.

او و نپومنیاچی پس از 14 بازی مرحله اول در آستانه، پایتخت قزاقستان، هر کدام 7 امتیاز کسب کردند. هر کدام 3 برد و 8 تای باقی مانده مساوی شدند.

بازی تای بریک نیز در آستانه است. سپس چلنگرها یک تای بریک بازی کردند که در آن آنها فقط 25 دقیقه برای حرکت به اضافه 10 ثانیه اضافی برای هر حرکت داشتند.

دین در فرمت‌های سریع‌تر بازی بالاتر از Nepomniachy قرار دارد، اما از ژانویه 2020 چنین شطرنجی را در مسابقات رسمی بازی کرده است.

کارلسن که یکی از برترین بازیکنان تمام دوران به حساب می آید، از سال 2013 عنوان قهرمان شطرنج جهان را به خود اختصاص داده است و همچنان بالاترین رنکینگ جهان باقی خواهد ماند.

جایزه دو میلیون یورویی (2.2 میلیون دلار) 60-40 بین برنده و نایب قهرمان تقسیم می شد اگر بازی در سری 14 بازی اصلی قطعی می شد.

از آنجایی که به مرحله تای بریک رسید، مبلغ جایزه 55-45 تقسیم می شود.

هیچ بازیکن چینی قبلاً در این رویداد که هم برای مردان و هم برای زنان آزاد است، برنده نشده است.

اما چین از دهه 1990 بر مسابقات زنان مسلط بوده است. جو ونجون قهرمان شطرنج زنان جهان است و در ماه ژوئیه برای دفاع از عنوان خود به مصاف هموطنش لی تینجی خواهد رفت.

بازی روز شنبه بین دینگ و نپومنیاچی بار دیگر نشان داد که شطرنج در این سطح اعصاب خرد کن کمتر از نبرد روح نیست.

به نظر می رسید هر دو بازیکن فشار را احساس می کردند و در بازی خود اشتباهات غیرمعمولی مرتکب می شدند و در عین حال نتوانستند از اشتباهات طرف مقابل نهایت استفاده را ببرند.

اگرچه نپومنیاشی برای تبدیل یک برتری کوچک به پیروزی تلاش کرد، اما در نهایت مجبور شد در طولانی‌ترین بازی تورنمنت، 90 حرکت در مدت شش ساعت و نیم، به تساوی رضایت دهد.

(این داستان توسط کارکنان NDTV ویرایش نشده است و به طور خودکار از یک فید سندیکایی تولید می شود.)

موضوعات مطرح شده در این مقاله