جامع‌ترین روش‌های نگهداری گل بگونیا، گیاه گلدار آپارتمانی محبوب

 

گل بگونیا، جنگجویی مقاوم برخلاف ظاهری ظریف و زیبا! گل بگونیا از آن دسته گیاهانی است که نگهداری آسانی دارد. در آفتاب یا سایه رشد می کند و نیاز به آبیاری و کود متوسطی دارند. بگونیا محبوبیت زیادی را جذب خودش کرده و اغلب به عنوان گیاهان آپارتمانی در تمام طول سال به عنوان یک گیاه چند ساله رشد می کنند.

گل‌ها و شاخ و برگ‌های زیبای این گیاه را در میان باغبانان مشتاق و پرورش دهندگان معمولی محبوب کرده است. در ادامه، ما نگاهی به نحوه نگهداری بگونیا، تکثیر بگونیا خواهیم داشت و نکاتی در مورد رشد بگونیا ارائه می دهیم.

گل بگونیا

اگر تمایل دارید بدانید به جز گیاه بگونیا چه گیاهان گلدار دیگری می‌توانند به زیبایی خانه شما کمک کنند و اصلا قبل از خرید یک گیاه گلدار باید چه سلسله مراتبی را طی کنید، اینجا کلیک کنید.

معرفی گیاه بگونیا

اگر به دنبال گیاهانی هستید که گل‌های خیره‌کننده و شاخ و برگ‌های زیبایی داشته باشند، مطمئنا گل بگونیا میتواند انتخاب خوبی برای شما باشد. این گل ها در اشکال، اندازه ها، الگوها و رنگ های مختلف وجود دارند.

نحوه نگهداری بگونیا را بیاموزید، خواه بگونیا عصایی شیک و مجسم باشد یا انبوهی از برگهای مومی کوچک که باغ شما را به رنگ های درخشان تبدیل می کند.

گل بگونیا

در حالی که بسیاری از گونه‌ها به مکانهای سایه‌دار باغ علاقه‌مند هستند، برخی دیگر در زیر نور مستقیم آفتاب رشد می‌کنند همچنین برخی دیگر هم برای گلدان، تخت باغ و گلدان های آویز مناسب هستند. شما میتوانید در داخل و خارج از خانه از این گیاهان نگهداری کنید. 

دستورالعمل های مراقبت از گل بگونیا

مهم نیست که کجا گل بگونیا را پرورش دهید، دستورهای اولیه نگهداری بگونیا برای همه نوع این گیاه یکسان است و قطعا کار را بسیار آسان تر می کند.

1) آب :

آبیاری مناسب یکی از سخت ترین بخش های نگهداری بگونیا است. به این دلیل که دوست دارند همیشه مرطوب بمانند، اما آبیاری بیش از حد را دوست ندارند.

این تعادل می تواند دشوار باشد. همیشه مطمئن شوید که به آبیاری نیاز دارند یا نه. می توانید به اندازه 2 سانتی متر انگشت خود را در خاک فرو کنید، اگر خیس شد، قبل از آبیاری مجدد اجازه دهید کمی بیشتر خشک شود.

2)  رطوبت :

چون گل بگونیا برای رشد رطوبت زیادی لازم دارد، معمولاً هنگامی که آنها در بیرون رشد می کنند موضوعی نیست که نگران آن باشید.

اما نگهداری بگونیا می تواند در داخل خانه مشکل ساز باشد. رساندن رطوبت به ویژه در طول ماه های زمستان مهم است، زیرا گرم کردن خانه باعث می شود هوا حتی خشک تر از حد معمول باشد.

 گل بگونیا

3) نور :

برخی از این گیاهان به نور خورشید بیشتری نسبت به بقیه نیاز دارند. اما بیشتر آنها در صورت دریافت بیش از حد نور خورشید آسیب می بینند و ممکن است برگ های گیاه بسوزد.

به طور کلی، گل بگونیا را باید در مکانی که که نور کمتری دارد نگهداری کنید. در داخل خانه، گیاه را در محلی پرورش دهید که نور روشن و غیر مستقیم دریافت کنند. یک پنجره رو به شرق یا غرب بهترین نقطه خواهد بود.

 

4) خاک گلدان :

در حالت ایده آل، گل بگونیا خاکی را ترجیح می دهد که زهکشی سریع داشته باشد و همچنین رطوبت را در خود نگه دارد.

مطمئناً می توانید از خاک گلدان همه منظوره استفاده کنید. همچنین مخلوط گلدان بنفشه آفریقایی نیز برای پرورش بگونیا مفید است.

 خاک گلدان

5) کود :

این گیاه در طول فصل رشد فعال خود (بهار و تابستان) باید از تغذیه منظم بهره مند شود. با دادن دوز ضعیف کود مایع با قدرت نصف یا یک چهارم در اوایل بهار به آنها شروع کنید.

سپس به تدریج دوز را افزایش دهید. به عنوان بخشی از برنامه منظم مراقبت از گیاه بگونیا در طول تابستان به آنها غذا دهید. آنها می توانند به مواد شیمیایی حساس باشند. بنابراین توصیه می شود به جای کودهای مصنوعی، از کودهای ارگانیک گل برای آنها استفاده کنید.

 کود دهی

معرفی چند نمونه از انواع بگونیا

بیش از هزاران نوع بگونیا وجود دارد. انواع بگونیا در اشکال، اندازه ها و رنگ های متنوعی وجود دارد. برخی به خاطر گل های زیبا و برخی دیگر به خاطر رنگ ها و طرح های شگفت انگیز شاخ و برگهایشان مورد تحسین قرار می گیرند. چند نوع رایج از انواع بگونیا وجود دارد:

1) گل بگونیا خالدار :

بگونیا خالدار عاشق نور روشن و غیرمستقیم است، اما می تواند در موقعیت های کم نور نیز زنده بماند. بگونیا خالدار را در معرض نور مستقیم خورشید قرار ندهید. زیرا باعث سوختن برگ ها و خشک شدن بگونیا خالدار می شود.

هفته ای یک بار به آن آبیاری کنید و در فصل رشد هر دو هفته یکبار کود مایع به آن اضافه کنید. در فصل خواب برای بگونیا خالدار از هیچ کودی استفاده نکنید.

 بگونیای خالدار

2) بگونیا هلندی :

بگونیا هلندی (همچنین با نام های ریگر بگونیا، بگونیا هیمالیس و بگونیای زمستانی نیز شناخته می شود). بگونیا هلندی ترکیبی از گونه های بگونیای مومی و بگونیای غده ای است.

بهترین زمان برای خرید این نمونه گل بگونیا ریگر از گل فروشی اوایل زمستان است، زمانی که گل ها در آستانه شکوفه دادن هستند.

بگونیای هلندی

در جدول زیر با انواع بگونیا آشنا می‌شویم:

 

انواع گل بگونیا

 

نوع بگونیا

مثال

توضیح گونه

بگونیای غده‌ای

بگونیا ریگر

پیاز و گلبرگ بزرگ

ریزوماتوز

بگونیا رکس

رشد با شاخ و برگ های زیبا

عصا

بگونیا های بال فرشته

بزرگ و شکوفه دهنده دائمی

فیبری

بگونیای مومی

بستر معمولی، گل های پربار

 

نحوه تکثیر بگونیا از قلمه ها و برگ ها

گل بگونیا گیاهان آپارتمانی خارق‌العاده‌ای هستند. با برگ‌های بزرگ و زینتی‌شان، روند تکثیر بگونیا را بسیار آسان شده است.

واریته های مختلف به روش های مختلف تکثیر نیاز دارند. در اینجا آسان ترین راه را به شما معرفی میکنیم. ساده ترین روش تکثیر ساقه زنی است. شما برای هر قلمه سالم یک گیاه دریافت خواهید کرد.

 گلدان بگونیا

روش ساقه زنی

  1)     یک برگ جوان با ساقه سالم را ببرید.

  2)     ساقه را در یک لیوان آب قرار دهید و آن را در یک مکان روشن (اما دور از آفتاب مستقیم) در دمای اتاق قرار دهید.

  3)     آب را عوض نکنید، زیرا با این کار هر گونه هورمون ریشه زایی برای قلمه که در مایع انباشته شده، از بین میرود. اما در صورت نیاز لیوان را پر کنید.

  4)     هنگامی که ریشه ها زیاد و قوی شدند، می توانید قلمه خود را در گلدان قرار دهید.

  

قوانین کلی از نگهداری بگونیا برای رشد

 اطلاع از انواع بگونیا برای رشد و نگهداری بهتر آن ها ضروری است. با این حال، به طور کلی، سه قانون کلی را می توان در مورد مراقبت و نگهداری بگونیا تعریف کرد:

  1)     آنها نمی توانند هوای سرد را تحمل کنند.

  2)     آنها رطوبت معمولی و حتی یکنواخت را ترجیح می دهند، اما از خیس بودن بیزارند.

  3)     بسیاری از آنها در نور شدید خورشید رشد نمی کنند.

گل بگونیا

جمع بندی

گل بگونیا از دسته گیاهان گلداری می‌باشد که نگهداری آن آسان است. گیاه بگونیا توانایی رشد هم در محیط آفتابی و هم سایه را دارد که این موقعیت برای تمام افراد با هر موقعیت مکانی سازگار است. نکته قابل توجه این است که حتی نیاز به آبیاری و کوددهی آنچنان زیادی ندارد.

در این مقاله سعی کردیم تمام اطلاعات مربوط به گیاه بگونیا را برای شما عزیزان بگوییم. همین‌طور روش نگهداری و تکثیر این گیاه را توصیف کردیم و چند نوع از انواع بگونیا را برای شما مثال زدیم.

شما نیز می‌توانید با به اشتراک گذاشتن این مقاله، با دیگر کسانی که تمایل به شناخت این گیاه گلدار آپارتمانی زیبا دارند، کمک شایانی کنید.