آیا روش‌های مختلف کارشناسی خودرو را می‌شناسید؟

رنگ خودرو معیار مهمی برای تشخیص سلامت یک خودرو است. زیرا آسیب دیدگی در رنگ ماشین، ممکن است نشان از آسیب دیدگی اجزا و قطعات داخلی آن باشد. در زندگی امروزه، نیاز به ماشین، از ضروریات است و هر خانواده‌ای بنا بر توان مالی خود اقدام به خرید یک خودرو می‌کند. البته بسیاری از افراد به دلیل نا مرغوب بودن قطعات ماشین‌های صفر، بیشتر ترجیح می‌دهند خودروهای دست دوم را خریداری کنند. بدون شک هنگام خرید خودروی کار کرده، اولین چیزی که توجه هر کسی را به خود جلب می‌کند، رنگ ماشین است. به همین دلیل، برای تشخیص سلامت خودرو از طریق رنگ و دیگر ویژگی‌های آن باید حتما از یک کارشناس ماشین خبره و کار بلد کمک بگیرید. در این مطلب درباره روش‌های کارشناسی رنگ خودرو بیشتر توضیح می‌دهیم.

کارشناسی ماشین دقیقا چیست؟

یک کارشناس خودرو، با بررسی تمام قسمت‌های ماشین مثل رنگ و داخل و خارج آن، تمام مشکلات ماشین را شناسایی کرده و به خریدار اطلاع می‌دهد. همان طور که گفتیم، رنگ ماشین، از موارد مهمی است که هنگام کارشناسی خودرو انجام می‌شود و یک کارشناس خودرو با تجهیزات پیشرفته و استفاده از دانش و آگاهی خود، این کار را با دقت هر چه تمام تر انجام می‌دهد.

روش‌های تشخیص رنگ خودرو

1-   چشمی

بررسی رنگ شدگی ماشین با چشم غیر مسلح، ممکن است چندان دقیق نباشد. اما موارد زیادی را مشخص می‌کند. البته در صورتی که رنگ شدگی عمده باشد، این تشخیص راحت‌تر خواهد بود و شما به راحتی با نگاه به بدنه خودرو می‌توانید متوجه این موضوع می‌شوید. معمولا درب‌ها، سپر، گلگیرها، کاپوت و صندوق‌عقب قسمت‌هایی هستند که احتمال رنگ‌شدگی آن‌ها بیشتر است. بنابراین این قسمت‌ها را با دقت بررسی کنید. البته این کار را باید در فضایی که نور طبیعی وجود دارد انجام دهید. روش دیگر، عکس گرفتن از قسمت‌های مختلف خودرو است. عکس قسمت‌های مختلف خودرو از نظر رنگ نباید با هم تفاوتی داشته باشد.

2-   بررسی یکدستی و لطافت رنگ خودرو

رنگ ماشین باید یکدست و لطیف باشد. در کارخانه، ماشین‌ها به صورت یکنواخت رنگ می‌شوند و کوچکترین رفتگی یا بر آمدگی رنگ روی بدنه ماشین وجود ندارد. بنابراین، با دست کشیدن روی بدنه، تا حدودی می‌توان رنگ شدگی مجدد را تشخیص داد. البته امروزه نقاشان و صافکاران ماهری وجود دارند که رنگ را کاملا به طور یکنواخت در می‌آورند. در چنین شرایطی، تشخیص رنگ شدگی ماشین قطعا بسیار سخت خواهد بود. علاوه بر این، اگر دیدید رنگ قسمت‌هایی از خودرو پوسته پوسته شده است، می‌توانید متوجه شوید که این رنگ فابریک کارخانه نیست و خودرو مجددا رنگ آمیزی شده است.

3-   بررسی اجزای دیگر خودرو

هنگام بررسی رنگ شدگی مجدد ماشین، حتما به قسمت‌هایی مثل درب صندوق‌عقب، کاپوت، اطراف درها، زیر گلگیرها و سپرها با دقت نگاه کنید. زیرا اگر ماشین رنگ شده باشد، قطعا به این قسمت‌ها رنگ پاشیده می‌شود. رنگ خودرو در کارخانه با استفاده از دستگاه‌های مخصوص و دقیق انجام می‌شود. بنابراین هیچ‌گونه رنگ اضافه‌ای روی سایر قسمت‌ها و اجزای ماشین پاشیده نمی‌شود. یک کارشناس ماشین، این موضوع را با دقت بررسی می‌کند تا از رنگ شدگی مجدد خودرو اطمینان حاصل کند.

4-   استفاده از آهن‌ربا

می‌توان با استفاده از یک آهنربا تشخیص داد که یک ماشین رنگ شدگی دارد یا خیر. در این روش، آهنربا در قسمت‌هایی از خودرو که مجددا رنگ شده‌ است، قدرت جذب کمتری دارد. برعکس اگر ماشین رنگ فابریک کارخانه را داشته باشد، بدنه خودرو به راحتی جذب آهن ربا می‌شود. با این حال هرگز نباید از اهمیت کارشناسی رنگ خودرو غافل شد. زیرا روش بسیار مطمئن‌تری است و احتمال خطا را به حداقل می‌رساند.  

5-   منعکس شدن تصاویر

خودرویی که رنگ فابریک کارخانه را دارد، دارای بدنه یکنواختی است که تصاویر را بسیار شفاف و بدون موج نشان می‌دهد. اگر عکس‌ها و تصاویر روی بدنه ماشین، موج دار بود، بدانید که قطعا ماشین رنگ شده است. در بعضی از قسمت‌های خودرو به‌خصوص در لبه‌های گلگیرها، ممکن است رنگ خودرو کمی مواج‌تر از دیگر قسمت‌ها باشد. این موضوع معمولا نشان‌دهنده جای سمباده بوده و به این معنا است که خودروی موردنظر رنگ شده است.

6-   استفاده از دستگاه‌ها

امروزه با استفاده از دستگاهها و تجهیزات پیشرفته، به راحتی می‌توان رنگ شدگی ماشین را تشخیص داد. چرا که روش‌های سنتی و غیرتخصصی کارشناسی ماشین که در بالاتر در مورد آن توضیح داده شد، چندان قابل اطمینان نیست. کارشناسی ماشین با دستگاه‌های پیشرفته و دقت بالا بوده و خطای کار را به حداقل می‌رساند.

کارشناسی ماشین خود را به همراه مکانیک بسپارید.

کارشناسی خودرو در معامله خودروهای دست‌دوم و کارکرده برای جلوگیری از ضرر مالی ضروری است زیرا آمارها نشان داده حدود 72 درصد خودروهای دست‌دوم دارای حداقل یک ایراد فنی یا بدنه هستند. کارشناس خودرو یک فرد متخصص و باتجربه است که وظیفه او بررسی سلامت تمامی بخش‌های یک خودرو از جمله بدنه، بخش فنی، موتور، گیربکس و جلوبندی، آپشن‌های و تجهیزات جانبی است. کارشناسی ماشین، اگر به صورت دقیق و کامل انجام شود، ارزش واقعی خودرو را مشخص خواهد کرد. غیر از مدل خودرو، تعداد و نوع آپشن‌های خودرو از دیگر عوامل مهم در تعیین قیمت کارشناسی خودرو محسوب می‌شود.

همراه مکانیک بزرگ‌ترین و جامع‌ترین مجله آنلاین تخصصی خودرو است که برای اولین بار در کشور امکان کارشناسی ماشین در محل را فراهم کرده است. قطعا داشتن سابقه کارشناسی موفق بیش از 170 هزار خودرو در 3000 نوع مدل مختلف خیال شما را از بابت تجربه و مهارت کارشناسان همراه مکانیک راحت خواهد کرد. این سایت گزارش کارشناسی ماشین را به‌صورت مکتوب و آنلاین به شما تحویل می‌دهد تا در زمان فروش خودرو بتوانید به آن استناد کنید.