یک عدد از آن ها رویش جان انسان است، به این معنی که یک نقش تربیتی از بعد روانشناختی و یک نقش تربیتی از آنگاه جامعهشناختی دارد. وزیر آموزشوپرورش درباره شعار سال ۱۴۰۱ «تولید، دانشبنیان، اشتغالآفرین» تفسیر داد: ما در بخشهای صنعتی وسیلهای را اهمیت روشهای گوناگون ازجمله مونتاژ، کپی، طراحی، ایجاد و مهندسی معکوس میسازیم و بعد این دستگاه جایی در صنعت نهاده میگردد و دیگر ارتباطی مهم آن وجود ندارد ولی اسباببازی اینگونه نمی باشد و نقش تربیتی دارد. او در پایان مهم اشاره به شعار سال مطرح کرد: ما در سالی که مزیّن به شعار تولید، دانشبنیان و اشتغالآفرینیست، می بایست در زمینه آموختن و تربیت آن را بهکار ببندیم. مطابق نظر مشاور بچه مرکز مشاوره کودکان گزینش نو، دیدگاه ، اعتقادات و انتظارات والدین هم در تربیت کودکان اثر گذاری دارااست . روانشناسی کودک، بخش مهمی از روانشناسی رشد می باشد که به فرآیندهای روانشناختی کودکان از بدو ولادت تا نوجوانی می پردازد و به تغییرات روانشناختی ناشی از شیرخوارگی را تدریس می دهد. کودکانی که در خون طپیدن پدران و برداران خویش را پیش روی خویش دیدند، پیکار کلیدی ستم و فریاد در برابر تفرعن را آموختند و به پدران و برادران خویش اقتدا نمودند. این نوع اسباببازیها دانشآموزان، نوآموزان، کودکان و حتی نوجوانان و بزرگسالان را وادار مینمایند که در فعالیتهای گروهی کمپانی نمایند و بهنحوی در هر سنّی که هستند، بلوغ اجتماعی خویش را خوبتر تثبیت نمایند یا این که به سطح بلوغ اجتماعی برسند. همینطور یوسف نوری وزیر آموزشوپرورش درباره نقش اسباببازیها گفت: اسباببازی نقشهای چندگانهای دارد. یک بخش از نقش روانشناختی اسباببازیها ارتقای مهارتهای شناختی ماست که در مقوله هوش، خلاقیت و ابداع قرار میگیرد. امروز ۱۰۵ مارک اسباببازی در این جشنواره و نمایشگاه حضور دارند و جذاب هست بدانید که بیش از ۳۰ % دوستانی که اینجا حضور دارند، از گروه موسسات خلاق و دانشبنیان هستند. من در هیئت داوری جشنواره حضور داشتم و کلیدی داوران صحبت میکردم و آثار را میدیدم؛ به همین نکته اعتنا کردم که در میزان مرغوب بودن چه میزان جهش داشته و تنوع در فرمها چقدر در همین عصر تغییر تحول و دگرگون سازی پیدا کردهاند. نیرو و انرژی تن را به بهترین شکل مصرف می کند. او که فکر میکرد راهحلی بکر و مفید به ذهنش آمده می باشد برای عوض نمودن فضا و ایجاد فضایی عاری از تشنج -لااقل به جهت خود- پسرش خالد را فراخواند و رو کرد به یک عدد از کودکان که «عمر بن الحسن»، فرزند دیگری از امام مجتبی (ع) بود و مهم لبخندی مرموز به او گفت: حساس پسر من کُشتی میگیری؟ درصورتیکه از تایپ کردن همین مطلب لذت بردید و مطمئنا می توانید دیتاها بیشتری در مورد مقاله های کودکانه لطفا از برگه ما بخواهید.