هزینه کارشناسی خودرو معمولا چقدر است؟

در روزهایی که قیمت خودروهای صفرکیلومتر خیلی بالا رفته است، خرید خودرو دست‌دوم طرفداران زیادی پیدا کرده است. اما مسئله مهمی که درباره این خودروها وجود دارد کارشناسی خودرو است. خودروهای کارکرده مثل خودروهای نو قابل‌اطمینان نیستند. چراکه این خودروها قبلا به کس دیگری تعلق داشته و شما نمی‌دانید که صاحب قبلی چگونه با این خودرو رفتار کرده است. بنابراین باید به‌خوبی زیروبم آن را بررسی کنید تا مطمئن شوید که ارزش واقعی خودرو همان چیزی است که فروشنده اعلام کرده است.

قیمت کارشناسی خودرو بسته به مدل و سال ساخت خودرو متفاوت است. از‌آن‌جایی‌که معمولا خودروهای گران‌تر یا به‌اصطلاح مدل‌ بالاتر از امکانات بیشتری برخوردار هستند، قیمت کارشناسی خودرو آن‌ها بالاتر از خودروهای سطح اقتصادی است. اما قیمت کارشناسی خودروهای داخلی که در بازار فراوان هستند، برای خریداران بسیار مناسب است تا پرداخت هزینه کارشناسی خودرو را به ضرر چند ده میلیون تومانی ترجیح دهند.

اشکالات فنی را جدی بگیرید.

توجه کنید که منظور از بخش فنی تنها سلامت موتور خودرو نیست. قطعا عملکرد درست موتور خودرو بسیار مهم است. چراکه اشکال در هر بخش آن هزینه‌های زیادی را روی دست شما خواهد گذاشت. اما به‌جز این بخش باید از سلامت کامل دیگر بخش‌های فنی نیز مطلع شوید. اگر کارشناسی خودرو را به یک شخص ماهر بسپارید همه اشکالات فنی خودرو مشخص خواهد شد. اما اگر قصد ندارید کار را به کاردان بسپارید حتما سلامت بخش‌های زیر را بررسی کنید.

ترمزها و سیستم ترمز گیری

سیستم تعلیق و فرمان خودرو

جعبه‌دنده و سیستم کلاچ

عملکرد ترمزدستی در سربالایی و سرازیری

سیستم برق خودرو و سلامت چراغ‌ها، راهنماها، برف‌پاک‌کن‌ها، کولر و بخاری

سلامت دزدگیر

بررسی روغن‌موتور و عملکرد درجای موتور

بررسی دود خروجی از اگزوز

سلامت رادیاتور و سیستم خنک‌کننده خودرو

بدون شک بررسی همه این موارد بدون داشتن تخصص کافی کار آسانی نیست. بنابراین توصیه می‌کنیم که هزینه کارشناسی خودرو را بپردازید و خود را از ضرر چند میلیون تومانی برهانید.

کیلومتر کارکرد خودرو را بررسی کنید.

مقدار کارکرد خودرو تاثیر زیادی در سلامت خودرو و قیمت آن خواهد داشت. به همین دلیل برخی از افراد سودجو کیلومتر کارکرد آن را دست‌کاری می‌کنند. دست‌کاری کیلومتر موضوعی است که به‌راحتی تشخیص داده نمی‌شود و تنها یک کارشناس متخصص می‌تواند این موضوع را به شما تذکر دهد. کارشناسان متخصص معمولا از میزان ساییدگی لاستیک‌ها، خوردگی دیسک‌ها، بررسی برخی از قطعات موتور و سلامت روکش صندلی، فرمان و دسته‌دنده این موضوع را تشخیص می‌دهند.

تست رانندگی را فراموش نکنید.

بسیاری از اشکالات خودرو خود را در طول رانندگی نشان می‌دهند. شما می‌توانید مواردی مانند عملکرد صحیح جعبه‌دنده و سیستم ترمز، تنظیم بودن فرمان، عملکرد خودرو در پیچ‌ها و محل‌های پردست‌انداز و… را تنها با رانندگی خودرو تست کنید. علاوه بر این می‌توانید مطمئن شوید که ارتفاع خودرو برای تسلط شما کافی است و در رانندگی با آن راحت هستید. توجه کنید که بسیاری از اشکالاتی که در طول رانندگی مشخص می‌شوند حتی با پیشرفته‌ترین دستگاه‌های تست نیز قابل‌تشخیص نیستند. بنابراین باید مطمئن شوید که عملکرد خودرو در حین حرکت نیز به‌اندازه زمانی که ساکن است خوب خواهد بود.

سخن پایانی

خرید خودرو دست‌دوم کار هرکسی نیست. فروشندگان سودجو به‌راحتی می‌توانند از عدم آگاهی شما سوءاستفاده کنند و هر خودرویی را به اسم خودروی سالم به شما بفروشند. در چنین مواردی اگر پیش از خرید چشم و جوش خود را باز نکرده باشید پس از خرید دستتان به‌جایی بند نخواهد بود. بنابراین بهتر است کارشناسی خودرو پیش از خرید را جدی گرفته و هزینه‌های آن را هدر دادن پول ندانید.