ساختمان بتنی چه ویژگی هایی دارد؟

بتن آرمه

خصوصیات – بطور کلی از سیمان پرتلند ، آب ، سنگ دانه ساختمانی (درشت و ریز) و میله های تقویت کننده فولاد (میلگرد) تشکیل شده است ، بتن در مقایسه با فولاد سازه ارزان تر است.شما میتوایند برای در یافت مقایسه کامل اسکلت فلزی یا بتنی به این مقاله سر بزنید.

مقاومت – بتن ماده کامپوزیتی است که دارای مقاومت فشاری نسبتاً بالایی است اما از مقاومت کششی / شکل پذیری برخوردار نیست. این امر ذاتاً بتن را به ماده ای مفید برای حمل وزن سازه تبدیل می کند. بتن مسلح شده با میلگرد فولادی باعث افزایش مقاومت کششی و همچنین افزایش شکل پذیری و کشش به سازه می شود.

قابلیت ساخت – بتن آرمه باید ریخته و رها شود تا خودش را بگیرد یا سفت شود. پس از جا انداختن (به طور معمول 1-2 روز) ، بتن باید ترمیم شود ، فرایندی که در آن بتن واکنش شیمیایی بین ذرات سیمانی و آب را تجربه می کند. روند پخت پس از 28 روز کامل می شود. با این حال ، بسته به ماهیت ساختار ، ساخت و ساز ممکن است بعد از 1-2 هفته ادامه یابد. بتن تقریباً به هر شکل و اندازه ای قابل ساخت است. تقریباً نیمی از هزینه استفاده از بتن مسلح در یک پروژه سازه ای به ساخت فرم کاری اختصاص می یابد. به منظور صرفه جویی در وقت و در نتیجه هزینه ها ، اعضای سازه های بتنی ممکن است از قبل ریخته شوند. این اشاره به تیر ، باریکه یا ستون بتن آرمه است که از روی محل ریخته می شود و برای درمان باقی می ماند. پس از فرآیند پخت ، عضو بتن ممکن است به محض احداث به محل ساخت تحویل داده شود و نصب شود. از آنجا که عضو بتن از قبل در محل خود درمان شده است ، ساخت و ساز ممکن است بلافاصله پس از نصب ادامه یابد. 

 

مقاومت در برابر آتش – بتن دارای خصوصیات مقاومت در برابر آتش سوزی عالی است و برای رعایت استانداردهای حفاظت در برابر آتش سوزی کد بین المللی ساختمان (IBC) به هیچ گونه هزینه ساختمانی اضافی احتیاج ندارید. با این حال ، ساختمانهای بتنی هنوز هم به احتمال زیاد از مواد دیگری استفاده می کنند که در برابر آتش مقاوم نیستند. بنابراین ، یک طراح باید برای جلوگیری از عوارض بعدی در طراحی کلی ، از استفاده از بتن و مکانهایی که به مواد خطرناک برای آتش سوزی احتیاج دارد ، توجه کند.

 

خوردگی – بتن مسلح ، اگر به درستی ساخته شود ، از ویژگی های مقاومت در برابر خوردگی بسیار خوبی برخوردار است. بتن نه تنها در برابر آب مقاوم است ، بلکه برای درمان و توسعه مقاومت خود به مرور زمان به آن نیاز دارد. با این حال ، برای جلوگیری از خوردگی آن ، نباید تقویت کننده فولاد در بتن در معرض دید قرار گیرد ، زیرا این می تواند مقاومت نهایی سازه را به میزان قابل توجهی کاهش دهد. موسسه بتن آمریکا مشخصات طراحی لازم را برای یک مهندس فراهم می کند تا اطمینان حاصل کند که بتن کافی برای پوشش فولاد برای جلوگیری از قرار گرفتن در معرض آب وجود دارد.

 

 این فاصله پوششی باید مشخص شود زیرا بتن در مکانهایی که تنش را تحمل می کنند ، یا مکانهایی که میله های تقویت کننده را به منظور حمل تنش گفته شده ترک می دهد. در صورت ترک خوردن بتن ، مسیری برای حرکت مستقیم آب به میله های تقویت کننده فراهم می کند. بعضي از ميله هاي تقويت كننده در اپوكسي پوشانده شده اند كه به عنوان دومين اقدام براي جلوگيري از خوردگي ناشي از تماس با آب. این روش هزینه های بالاتری را در کل پروژه ایجاد می کند ، اما به دلیل هزینه بیشتر میله های روکش اپوکسی. همچنین ، هنگام استفاده از میله های روکش اپوکسی ، اعضای بتن آرمه باید بزرگتر و همچنین محکم تر طراحی شوند تا تعادل از بین رفتن اصطکاک بین میله های تقویت کننده و بتن متعادل شود. از این اصطکاک به عنوان مقاومت پیوند یاد می شود و برای یکپارچگی سازه یک عضو بتن حیاتی است