گزارش: لیونل مسی با کمال میل پاری سن ژرمن را ترک می کند

دوره دو ساله بی الهام‌بخش لیونل مسی در پاری سن ژرمن با پیوستن به رقیب دیرینه‌اش، کریستیانو رونالدو در عربستان سعودی، تنها چند ماه پس از تاج‌گذاری در جام جهانی 2022، ناگهان به پایان می‌رسد. برای لشکر هواداران او، بحث بر سر حق مسی برای در نظر گرفتن بزرگترین فوتبالیست تاریخ، زمانی که آرژانتین را در ماه دسامبر در قطر به عنوان قهرمانی رساند، رسما به پایان رسید. اما به نظر می رسد که دوران حرفه ای او در بالاترین سطح اروپا به پایان رسیده است. هفته گذشته مسی به دلیل سفر غیرمجاز به عربستان از سوی پاری سن ژرمن محروم شد.

او 31 گل در 71 بازی برای قهرمان فرانسه به ثمر رسانده است و به نظر می رسد دومین قهرمانی متوالی لیگ 1 را در اواخر این ماه کسب کند، اما نتوانست به PSG کمک کند تا اولین برد خود در لیگ قهرمانان اروپا را دریافت کند و در بازی آخر گل را واگذار کرد. 16 شکست

بارسلونا امیدوار بود که این بازیکن 35 ساله را به نیوکمپ بازگرداند، جایی که او 10 عنوان قهرمانی لالیگا و 4 عنوان قهرمانی در لیگ قهرمانان اروپا را به دست آورد، پیش از اینکه در سال 2021 با اشک از او جدا شد.

اما در عوض، عربستان سعودی که مرتباً متهم به کشتن این ورزش یا قرار دادن بزرگ‌ترین نام‌ها در این ورزش برای منحرف کردن توجه از حقوق بشر است، می‌تواند به دو تن از بهترین بازیکنان دوران مدرن در لیگ ملی بی‌نام خود ببالد.

رونالدو برای النصر بازی می کند، در حالی که یک منبع نزدیک به مذاکرات، که به خبرگزاری فرانسه گفت که انتقال مسی به عربستان یک “معامله تمام شده” است، نگفت که آرژانتینی به کدام باشگاه خواهد پیوست.

ماموریت جام جهانی انجام شد

فقدان مدال برندگان جام جهانی مدتهاست که موردی A در بحث این است که چرا مسی بالاتر از پله و دیگو مارادونا در پانتئون فوتبال نبود.

اما با پیروزی آرژانتین مقابل فرانسه در فینال خیره کننده جام جهانی سال گذشته در دوحه، سرانجام این موضوع بسته شد.

مسی در سه دهه فعالیت درخشان خود، 37 جام باشگاهی، هفت جایزه توپ طلا و 6 کفش طلای اروپا را به دست آورده است.

یک قهرمانی در جام آمریکا، یک مدال طلای المپیک و لیستی از رکوردهای گلزنی و آماری وجود داشت که شاید هرگز شکسته نشوند.

مسی در آخرین حضور خود در جام جهانی دو گل به ثمر رساند و آرژانتین در وقت اضافه 3-3 به تساوی رسید و در ضربات پنالتی پیروز شد.

حتی هت تریک کیلیان امباپه برای فرانسه هم نتوانست دیدار مسی با سرنوشت را در شبی که از پیش مقدر به نظر می رسید مختل کند.

این سوال که آیا مسی واقعا “بزرگترین تاریخ” است، البته سوالی بیهوده است، همانطور که پاسخ ذهنی است.

درجه عظمت

چیزی که غیرقابل انکار است این است که مسی با حجم زیاد و طیف وسیعی از ظروف نقره، بیش از سایر رقبای جدی خود به عنوان “بز” پیروز شده است: پله و مارادونا.

در حالی که سه قهرمانی پله در جام جهانی بی‌نظیر باقی مانده است، دوران باشگاهی این نماد برزیلی در مقایسه با مسی کمرنگ است.

در طول سال‌های اوج حضورش در بارسلونا، این بازیکن آرژانتینی مرتباً به اوج فوتبال باشگاهی اروپا در لیگ قهرمانان اروپا رسید – مسلماً عرصه‌ای بهتر از فوتبال بین‌المللی از نظر فنی.

مارادونا، در عین حال، تنها یک جام جهانی را فتح کرد و هرگز در طول دوران باشگاهی خود در اروپا، جام اروپا را بالای سر نبرد که تا حد زیادی به خاطر حضور در بارسلونا و ناپولی به یادگار مانده بود.

البته، استدلال مخالف این است که پله و مارادونا در دوره ای بازی می کردند که در آن به بازیکنان بسیار کمتر از بازیکنانی مانند مسی و رونالدو محافظت می شد.

پله در جام جهانی 1966 پس از انجام تکل های بسیار سخت از جام جهانی خارج شد. مارادونا در طول دوران حرفه ای خود نیز مورد آزار و اذیت قرار گرفت.

شریک سابق مارادونا در تیم بین المللی، خورخه بوروچاگا، تمایلی به مقایسه بازیکنان از نسل های مختلف ندارد.

بوروچاگا که گل پیروزی مارادونا را در فینال جام جهانی 1986 مقابل آلمان غربی به ثمر رساند، به سادگی گفت که مسی بهترین بازیکن دوران خود بود.

بوروچاگا در جریان جام جهانی به خبرگزاری فرانسه گفت: برد یا باخت، مسی نه بیشتر و نه کمتر از مارادونا است. مسی هر اتفاقی بیفتد در تاریخ خواهد ماند.

در 70 سال گذشته، پنج بازیکن وجود دارند که می‌توان آنها را بهترین‌های جهان دانست – (آلفردو) دی استفانو، یوهان کرایف، پله، مارادونا و مسی.

نام خانوادگی در این لیست به طور بالقوه نخبگان اروپا را برای همیشه ترک می کند، اما مسی با یک حرفه بین المللی که قبلاً 102 گل در 174 بازی به ثمر رسانده است، فاصله زیادی دارد.

جام آمریکا در سال آینده در ایالات متحده همچنان می تواند آواز قو مناسبی را ارائه دهد.

(این داستان توسط کارکنان NDTV ویرایش نشده است و به طور خودکار از یک فید سندیکایی تولید می شود.)

موضوعات مطرح شده در این مقاله