هدرز چیست و چرا در زمان افزایش قیمت خودرو از هدرز استفاده میشود؟

این افزایش قدرت به لطف نصب سوپرشارژر جدید، فولی های متفاوت، هدرز استیل و اگزوز با جریان خروجی بالا و همچنین کالیبراسیون جدید پیشرانه حاصل شده است. و به زبان ساده تر می توان گفت که توان برابر است با انجام کاری . I. با وجود فشار بازگشتی، موتور خودرو باید گازهای خروجی را تا حد بیشتری فشرده کند که این مستلزم صرف کار مکانیکی بیشتر و یا به عبارت دیگر به قیمت توان خروجی کمتر است. خیلی از ما با شنیدن اسم شورلت نوا یاد یک سدان شش سیلندر معمولی می افتیم. بر خلاف کاماروها و شولهای COPO موتورهای ینکو نوا 427 توسط کارخانه نصب نمی شدند. در مجموع 17654 نوا SS خط تولید کارخانه را ترک گفتند. اما با توجه به وزن کمتر نوای 427 (حتی سبکتر از یک کوروت 427) مدل L72 ینکو نوا شاید سریعترین خودروی تولیدی توسط کمپانی ینکو باشد. پکیج استاندارد SS با یک موتور 350 اینچی V8 تنها 280 دلار اضافه خرج بر می داشت و شامل سیستم تعلیق ویژه، خطوط قرمزF70x14s و نیز دیسکهای ترمز بزرگتر در جلو می شد. در مرحله بعدی افزایش ارتفاع جالبتوجه این پیکاپ با استفاده از کیت افزایش ارتفاع ۸ اینچی بسیار به چشم میآید. نواهای ینکو با دو جعبه دنده قابل سفارش بودند: یک مدل چهار سرعته ی با ضریب دنده ی نزدیک به هم با سر دنده ی هرست و مدل دیگر یک گیرباکس توربو هیدراماتیک با دو راهنمای تعویض دسته دنده که با دیفرنسیال با ضریب 4.10:1 هماهنگ شده بودند.

در هر بار تعویض روغن موتور ، فیلتر روغن را نیز تعویض نمایید. تعویض موتور 350 با انجین L78 396 به قدرت 375 اسب بخار نیز 500 دلار اضافه هزینه می برد. بخصوص که حاصل کار زمانی با ارزش خواهد بود که در تمامی سطوح خودرو تغییراتی اعمال شده باشد و به همین منظور نیز برای تکمیل این پروژه از ۱۰ متخصص کارآمد و ماهر استفاده شده است. به این ترتیب مشخص میشود که میتوان دو یا چند موج را با هم ترکیب کرد تا صدای کمتری تولید شود. حال دیگر باید چه توقعی از یک موتور سیکلت با این لوازم داشت یک موتور سیکلتی که وزن بدون راکب آن 163.7 کیلوگرم می باشد و با راکب از 200 کیلوگرم هم بیشتر می شود اما قدرت هنوز می چربد! اولین تفاوت بین منیفولد و هدرز در جنس آن ها است، منیفولد از جنس چدن و هدرز از جنس های استیل، فولاد آبکاری شده و… مجرا و محفظه ها به خوبی یک ساز موسیقی کوک شده اند و می توانند امواج صدای تولید شده توسط موتور را طوری بازتاب کنند که تاحدی یکدیگر را خنثی نمایند. این نیروی عظیم که به تمامی چرخ ها فرستاده میشود همانند هر مجموعه دیگری دارای تلفاتی در مسیر انتقال بوده و این امر میتواند قدرت واقعی در چرخ ها را تغییر دهد.

اگرچه هیچ ارتقایی بر روی گیربکس استاندارد این خودرو اعمال نشده، اما تغییر نسبتهای گیربکس یکی از دلایلی است که این پیکاپ را در راه و بیراهه عالی نشان میدهد. چنین ترکیبی از قدرت و ارتفاع برای آفرودهای پرسرعت بیابانی بسیار عالی عمل میکند. شورولت سیلورادو ۱۵۰۰ با داشتن پلتفرمی عالی برای انواع تیونینگ، رنگ مشکی، موتور ۶٫۲ لیتری V8، سیستم صوتی قدرتمند Bose به صورت استاندارد به همراه پوشش چرمی تریم داخلی کابین، ادامه کار را آسانتر میکند. هدف سوپرشارژر نیز مانند توربو شارژر، درنهایت افزایش هوارسانی به موتور است؛ اما با مسیری متفاوت به این هدف میرسد. همانند کاماروها و شولهای COPO، ینکو قدرت این مدل را به میزان واقعی 450 اسب بخار افزایش میداد. پیکاپهای فولسایز جزو محبوبترین و پرفروشترین خودروهای آمریکایی به شمار میروند که از میزان سفارشیسازی بالایی نیز برخوردار هستند. این میزان محبوبیت به همین جا ختم نشده و علاقهمندان زیادی به این خودروها همواره در فکر ارتقا و سفارشیسازی هر چه بیشتر پیکاپهایشان هستند. البته عدم نصب هدرز فابریک برای تمامی خودروها صادق نیست و همواره شماری از خودروهای اسپورت نظیر ب ام و های M POWER ، آئودی های سری S و… افرادی نیز هستند که به جای خرید یک خودروی به روز و ایدهآل و صرف هزینهای معقول، جهت خرید خودرویی نو و بی دردسر، به دنبال بازسازی خودروهای قدیمی میروند و سالها وقت خود را صرف بازسازی ومرمت این نوع خرید هدرز پراید خودروها میکند.

افزون بر صرف وقت هزینههای گزاف روند بازسازی، که گاه میتواند به میلیونها تومان برسد که برای اینگونه افراد که علاقه شدید به خودروهای کلاسیک دارند امری عادی و قابل توجیه است. با اینکه در سایت پدال قصد نداریم درباره خودروهای از رده خارج و قدیمی مطلب بنویسیم، و با اینکه پراید چیزی نیست که حرف تازه و گوشه ناشناخته ای برای هیچ راننده ایرانی داشته باشد و چه آنها که این خودرو را داشته اند و چه آنها که از این موهبت به سلامتی نصیبی نبرده اند، بخوبی با همه مشکلات پراید آشنایند، اما به احترام نویسنده این مطلب که زحمت نگارش این متن ارسالی را کشیده اند، یک بار دیگر پراید را مرور می کنیم! خارج شدن سریع و آسان دود باعث ایجاد سرعت در پر شدن سیلندر و بالا رفتن راندمان موتور می شود . با افزایش سرعت و بالا رفتن دور موتور زانتیـا آرام آرام شروع بـه فاصله… در سال 69، 5262 دستگاه نوا SS با موتور 396 375 اسبی به فروش رسیدند در حالیکه مدل ضعیفتر 396 به قدرت 350 اسب بخار نیز فروشی معادل 1947 دستگاه داشت.