ساچین تندولکار 50 سالگی را جشن می گیرد: A تا Z “Master Blaster”

برای هندی ها، ساچین تندولکار مردی برای تمام فصول است. 10 سال از خداحافظی او با کریکت بین المللی می گذرد و ملتی پر از چشمان مرطوب را ترک می کند. وقتی پسر مورد علاقه هند 50 ساله می شود، PTI زندگی و زمان های او را به ترتیب حروف الفبا شرح می دهد. این‌ها می‌توانند افراد، مکان‌ها و رویدادهای مرتبط با مرد بزرگی باشند که بیش از سه دهه و نیم بر زندگی ما تسلط داشتند.

الف (انجلی، ارجون، آجیت) به گفته ساچین تندولکار، نیمه بهتر انجلی «بهترین شراکت» زندگی اوست. سون آرجون میراث Tendulkar را در زمین کریکت ادامه می دهد. و اگر همت برادر آجیت نبود، چه کسی می داند، ما از جادوی مرد بندرا محروم می شدیم.

B (بریستول) مکان همیشه با تندولکار ارتباط عاطفی خواهد داشت. در اینجا بود که او در بازی مقابل کنیا 140 گل به ثمر رساند، اما مهمتر از آن این بود که کمتر از یک هفته پس از مرگ پدرش پروفسور رامش تندولکار بود.

C (سنتوریون) زمینی در آفریقای جنوبی که تندولکار یکی از بهترین ضربه های ODI خود را در آن بازی کرد – 98 در مقابل پاکستان در طول جام جهانی 2003. شعیب اختر، کاسه‌باز شش زیرین برای همیشه در یاد هواداران خواهد ماند.

D (“دان”) سر دان بردمن با میانگین 99.94 برای همیشه به عنوان “بزرگترین” شناخته می شود. اما وقتی «دون» گفت که سبک ضربه زدن «کودک» او را به یاد او می‌اندازد، بحث بر سر بهترین بت‌زن در کریکت مدرن تمام شد.

E (باغ عدن) Wankhede، جایی که Tendulkar در آن 200 آزمون خود را انجام داد، ممکن است روح او باشد، اما Eden Gardens، جایی که او نوزدهمین بازی خود را در آن انجام داد، یکی از زمین های مورد علاقه او باقی مانده است. تندولکار که یک توپ‌باز بود، زمانی که در نیمه‌نهایی جام قهرمانان مقابل آفریقای جنوبی در سال 1993 بازی کرد، به سوپراستار دست یافت. هند موفق شد از 195 دفاع کند و پروتئاس را به 193/9 محدود کند، با Tendulkar که تنها سه ران در اوور 50 واگذار کرد.

F (فراری) ماشین مورد علاقه Tendulkar و همچنین تیم مورد علاقه F1 او. او صاحب خوش شانس یک فراری قرمز براق در آن روز بود که شرکت تصمیم گرفت آن را در سال 2002 برای دستیابی به رکورد 29 قرن آزمایشی سر دان به او بدهد.

جی (گوجرانوالا)تندولکار با 49 صد بازی حرفه ای ODI خود را به پایان رساند، اما اولین بازی از 463 بازی او در این شهر پاکستان بود. او در اولین بازی چند گل زد؟ خب او در کار گلزنان دخالتی نداشت.

H (Harris Shield) تورنمنت معروف کریکت بین مدرسه ای در بمبئی، جایی که جهان برای اولین بار در مورد ساچین رامش تندولکار پس از اینکه او و وینود کامبلی 664 دوش را به اشتراک گذاشتند، آشنا شد.

من (انظام الحق) کاپیتان سابق پاکستان داستان جالبی داشت. پسرش ابتثام از طرفداران پر و پا قرص تندولکار بود. در طول تور تاریخی پاکستان در سال 2004، انظامام پسر مدرسه‌ای خود را در حین تمرین هند آورد تا او را با تندولکار آشنا کند.

جی (جان مک انرو) تندولکار عاشق تنیس است و در نوجوانی از طرفداران پر و پا قرص جان مک انرو آمریکایی بود. قدیمی ها می گویند که مانند مک انرو در اوایل دهه 80، نابغه هندی مو فرفری را می توان دید که با سربند قرمز در اطراف محل زندگی خود حرکت می کند.

ک (وینود کامبلی) کامبلی که دوست دوران کودکی تندولکار بود، شریک او در آن جایگاه رکورد جهانی 664 دوش در سپر هریس بود. اظهار نظر معروف کامبلی در مورد تندولکار هنوز هم یکی از نقل قول‌ها است: «ساچین با آسانسور به بالا رفت. مجبور شدم از پله ها بالا بروم.’

ال (برایان لارا) بحث بر سر اینکه چه کسی بهترین بازیکن کریکت در بین آنها بود هرگز پایان نخواهد یافت. اما برای لذت بردن از کلاس ساچین تندولکار، باید از گستره برایان لارا نیز قدردانی کرد. این دو، دهه 90 را مانند قبل روشن کردند و احترام متقابل برای همه وجود داشت. آنها لطف زیادی به رقابت آوردند.

ام (گلن مک گراث)رقابت Tendulkar و McGrath چیزی است که کریکت تست را بسیار سرزنده کرده است. این دو فیلمبردار استاد در حالی که با هم رقابت می کردند تمام تلاش خود را کردند. حتی یک وجب زمین هم واگذار نشد و نبردهای آنها در دهه های 1990 و 2000 یکی از هیجان انگیزترین رقابت های تمام دوران باقی مانده است.

N (پرستاری دینارین) حرفه‌ی بین‌المللی نارسینگ دیونارین جای نوشتن ندارد، اما کریکت‌باز هند غربی همیشه دوست دارد آخرین بازیکنی در تاریخ باشد که تندولکار را در کریکت بین‌المللی اخراج می‌کند – در طول دومین تست در استادیوم وانکهد در سال 2013. ساچین در مسابقه ای که هند با یک اینینگ و 126 ران برنده شد، به مدت 74 توسط آف اسپینر اخراج شد.

O (اولدترافورد) هیچ زمین کریکت در دنیا تندولکار را بیشتر از اولدترافورد منچستر دوست نداشت. این جایی است که او اولین گل از 100 گل بین المللی خود را به ثمر رساند. 119 شکست ناپذیر هند را قادر ساخت تا دومین تست سری 1990 در برابر انگلیس را نجات دهد.

P (پیشاور) این جایی بود که کریکت جهان برای اولین بار متوجه اعجوبه نوجوان هندی شد که تنها با 18 توپ 53 گل به ثمر رساند. این یک مسابقه نمایشگاهی بود که به دلیل باران رها شد، اما ساچین یک مسابقه به سبک T20 انجام داد تا با جمعیت رفتار کند و تأثیری فراموش نشدنی بر آنها بگذارد.

س (عبدالقادر) صحبت از آن بازی پیشاور، آیا عبدالقادر می تواند خیلی عقب باشد؟ تندولکار در موارد متعدد حادثه ای را بازگو کرده است که قدیر پس از کاسه زدن مشتاق احمد، سعی کرد او را با سورتمه ببرد. «باچه کو کیا مارته هو، هیومین معار که دیخائو؟ بقیه تاریخ است زیرا Tendulkar 28 ران در اوور قادر را بولد کرد.

R (راهول دراوید) راهول دراوید و ساچین تندولکار که به تنهایی یک بتمن بزرگ است، با بیش از 20 جایگاه بین آنها و مجموع 6920 دوش در این دو، موفق ترین زوج در ضربات آزمایشی هستند.

S (پارک شیواجی گیمخانا) همه چیز از آن شروع شد. Tendulkar تحت نظارت دقیق Ramakant Achrekar بازی را در همین زمین که مهد کریکت بمبئی محسوب می شود، یاد گرفت.

تی (تورنتو)پیست باشگاه اسکیت و کرلینگ تورنتو همیشه برای Tendulkar خاص خواهد بود. در اینجا بود که او اولین جایزه مرد مسابقه خود را به عنوان کاپیتان پس از به ثمر رساندن 89 توپ شکست ناپذیر در یک مسابقه برنده در برابر پاکستان به دست آورد.

U (U2) تندولکار یکی از طرفداران لاتا منگشکار است، اما وقتی صحبت از آهنگ های انگلیسی به میان می آید، او از طرفداران پر و پا قرص گروه راک ایرلندی مشهور جهان U2 است. آهنگ مورد علاقه او U2 «جایی که خیابان ها نامی ندارند» است.

وی (ویرات کهلی) در روز بازنشستگی تندولکار، ویرات کهلی زنجیر خود را که به یاد پدرش بود، به تندولکار هدیه کرد و در رختکن وانخده آهنگ «توجه من راب دیخترهای» را خواند.

دبلیو (ویمبلدون) تورنمنتی که تندولکار تقریباً از دست نداد. این افسانه زیارت سالانه خود را به SW19 می کند و می توان او را در یکی از مناطق VIP در حال تماشای مسابقات در مرکز کورت دید.

X (مدرسه سنت خاویر) با این مدرسه بود که تندولکار و کامبلی که برای شاراداشرام ویدیامندیر بازی می کردند، 664 دوش در سپر هریس به ثمر رساندند.

Y (یورکشایر) شهرستان یورکشایر انگلیس در مرکز چندین اتهام نژادپرستی قرار داشت، اما در سال 1990 آنها با آغوش باز از تندولکار استقبال کردند. نماد هندی اولین بازیکن خارجی بود که توسط این باشگاه به خدمت گرفته شد.

Z (زیمبابوه) هنری آلونگو، توپ‌باز زیمبابوه‌ای، با یک بوسیله توپ به تندولکار ضربه زد و در جریان بازی لیگ قهرمانان در سال 1998 در شارجه، توسط بازیکنان نزدیک زمین گرفتار شد. با این حال، این نماد در فینال 124 ران به ثمر رساند زیرا هند با 10 ویکت با 120 توپ باقی مانده برنده شد.

(به جز عنوان، این داستان توسط کارکنان NDTV ویرایش نشده است و از یک فید سندیکایی منتشر شده است.)

موضوعات مطرح شده در این مقاله