راهنمای کامل و جامع انتخاب قبل از لوله کشی

مثلا لوله های پلی اتیلن در برابر اسید سولفوریک ۷۰ درصد در دمای ۲۳ درجه سانتیگراد مقاومت خوبی دارند ولی جهت انتقال اسیدسولفوریک ۹۵ درصد مناسب نمی باشند. لوله های سر تخت به علت نداشتن مادگی و لبه های قیطانی و وزن و ضخامت کمتر کاربرد بیشتری دارند لوله های سرتخت به دلیل خاصیت الاستیکی نوع پیوند آن تغییر حرارت بیشتری را نسبت به لوله های دیگر لوله بدون درز کربن استیل تحمل می کند. فرسودگی این لوله ها کمتر از لوله ها فلزی است.

این نوع فولاد، حتی با کوچکترین لمس، جزئی از خاک، لکه ها و اثر انگشت را آشکارتر از سایر لوله های لوله نشان می دهد. نصب لوله های چدنی نسبت به لوله های آهنی کندتر انجام می شود. قطعات اتصالی این نوع لوله ها از نوع چدنی بوده و باید از داخل و خارج قیر اندود شده باشند . این لوله ها با متراکم نمودن بسیار شدید الیاف بسیار نازک آزبست (پنه نسوز) و سیمان می سازند که سیمان آن از نوع پرتلند بوده و از داخل و خارج با قیر مذاب اندود شده تا از گزند عوامل مخرب جلوگیری نماید.

برای مقاوم سازی در برابر صدمات وارده ، جدار داخلی و خارجی این لوله ها را قیر اندود می کنند و در بعضی موارد دیگر ، جهت جلوگیری از خوردگی آن ها ضد سولفات می سازند. اتصالات لوله های فولادی اغلب برای تقویت دوام و مقاومت بهتر در برابر زنگ زدگی با مواد دیگر مخلوط می شوند. لوله پوش فیت ساکت: در این لوله لایه عایق صدا در داخل لوله به کار رفته است که علاوه بر آن دو لایه دیگر آن در خارج از لوله قرار دارد که این امر باعث شده است تا از ورود صدا به داخل ساختمان جلوگیری شود.

این لوله ها از نظر نشت نفوذ ناپذیر بوده ، همچنین در برابر زنگ زدگی بر اثر آب های اسیددار مقاومند. از این رو لوله های فاضلاب باید دارای باید دارای هواکشی مانند هواکش ونت باشند. قیمت لوله های چدنی نسبت به لوله های فلزی ارزان تر است. اتصال لوله های چدنی توپی دار با استفاده از کنف و سرب انجام می گیرد و اتصال لوله های چدنی دو سر تخت به کمک واشر لاستیکی و بست مخصوص انجام می شود. یکی از کاربردهای مهم لوله های سفالین استفاده از آنها در طرح های پایپ جکینگ و میکرو تونلینگ می باشد.