دلیل جوش بعد از کاشت مو

کاشت مو نوعی درمان امن و کم عارضه محسوب می شود. جوش بعد از کاشت مو استفاده از تکنیک های مدرن و توجه به مراقبت های بعد از درمان نقش بسیار مهمی در کاهش عوارض دارند. با این وجود بروز برخی عوارض اجتناب ناپذیر است. آگاهی نسبت به آنها در پیشگیری و درمان کمک بسیار زیادی می کند. جوش بعد از کاشت مو نیز از عوارض بعد از درمان است که در تعدادی از بیماران مشاهده می شود.

برخی از جوش های بعد از پیوند مو سطحی هستند و تنها سبب قرمزی پوست می شوند. این نوع جوش ها طی مدت کوتاهی رفع می شوند و جای نگرانی ندارند. برخی از انواع جوش ها نیز به صورت جوش های چرکی ظاهر می شوند و درمان آنها کمی دشوارتر است. به نظر شما چرا بعد از کاشت مو سر جوش می زند؟ . در این نوشتار با علت بروز جوش بعد از پیوند موی طبیعی، روش های پیشگیری و درمان آنها آشنا می شوید.

علت جوش بعد از کاشت مو چیست؟

جوش بعد از کاشت مو دلایل مختلفی دارد. شناسایی علت جوش زدن سر بعد از کاشت مو برای درمان آن ضروری به نظر می رسد. رایج ترین دلایل این عارضه بعد از پیوند مو در ادامه فهرست شده است:

  • رویش به سمت داخل موهای ناحیه کاشت؛
  • ایجاد خراش در لایه های زیرین پوست در اثر رشد موهای جدید؛
  • رویش به سمت داخل موهای ریخته شده در ناحیه بانک مو؛
  • باکتری استافیلوکوک ارئوس: این باکتری در حالت نرمال در سطح پوست زندگی می کند. در شرایطی که بر اثر ایجاد خراش و بریدگی در سطح پوست به لایه های داخلی پوست نفوذ کرده و در آنجا تکثیر شود سبب ایجاد جوش می شود؛
  • پسودوموناس: این باکتری در سونا، جکوزی و استخرهای عمومی تکثیر می شود. به همین دلیل توصیه می شود که بیماران بعد از درمان حداقل یک ماه از سونا و جکوزی خودداری کنند؛
  • استرپتوکوک: این باکتری نیز ممکن است سبب بروز فولیکولیت شود. هرچند چندان شایع نیست؛
  • پتروسپروم: پتروسپروم شایع ترین قارچ عامل فولیکولیت است که فولیکولیت حاصل از آن به راحتی قابل درمان است.

درمان جوش بعد از کاشت مو

جوش های غیرچرکی و غیر عفونی معمولا خود به خود رفع می شوند. ولی گاهی ممکن است جوش ها نشانه ای از عفونت باشند. به همین دلیل توصیه می شود که بیماران در صورت مشاهده جوش به پزشک مراجعه کنند. تشخیص عفونی یا غیر عفونی بودن آن به عهده پزشک است. با این وجود اقدامات درمانی زیر نیز برای درمان جوش بعد از کاشت مو موثر است:

  • بعد از پیوند مو به مدت حداقل دو هفته با استفاده از حوله، کمپرس یا اسفنج گرم ناحیه بانک مو را گرم و مرطوب نگه دارید. گرم و مرطوب نگه داشتن بانک مو به بهبودی کمک بسیار زیادی می کند؛
  • از دستکاری و ترکاندنن جوش ها خودداری شود. دستکاری جوش ها سبب تاخیر در بهبودی می شود؛
  • استفاده از ژل و مایع شستشوی مناسب برای آکنه در درمان جوش نیز ممکن است موثر باشد. محصولات حاوی اسید سالسیلیک یا بنزودیل پروکسید سبب کاهش التهاب و مرگ باکتری ها می شود؛
  • درمان برخی جوش های چرکی و عفونی با استفاده از آنتی بیوتیک ها امکان پذیر است. آنتی بیوتیک های تجویز شده توسط پزشک سر وقت استفاده شود.

 

در کلینیک پوست و مو رویان سلامت تمامی درمان های زیبایی از قبیل کاشت مو در محیطی آرام توسط پزشکانی مجرب انجام می شود. با توجه به تجربه و دانش پزشکان این مرکز و تکنیک های مدرن مورد استفاده بیماران شاهد عوارض بسیار کمی خواهند بود. در صورت بروز برخی عوارض اجتناب ناپذیر نیز از مناسب ترین روش های درمانی برای رفع این عوارض استفاده می شود.

دلیل جوش های پیشانی بعد از کاشت مو

عوامل مختلفی در ایجاد جوش روی صورت و پیشانی بعد از کاشت مو نقش دارند. اختلالات هورمونی یکی از علت های اصلی آن محسوب می شود. در واقع اختلالات هورمونی بعد از پیوند مو سبب ایجاد جوش روی پیشانی
می شود. استرس نیز از دیگر عوامل موثر در جوش های این نواحی است. معمولا افراد قبل و بعد از درمان پیوند مو دچار استرس می شوند و همین موضوع زمینه ساز ایجاد جوش می شود.

داروهای تقویتی و ویتامین ها نیز از دیگر عوامل موثر در این زمینه هستند. به این ترتیب که مصرف آنها سبب افزایش چربی در زیر پوست و ایجاد جوش می شود. همچنین داروهای بی حسی که در تمام تکینیک های کاشت مو برای بی حسی موضعی مورد استفاده قرار می گیرند در برخی بیماران حساسیت زا هستند. این قبیل حساسیت ها نیز ممکن است توام با ایجاد جوش در صورت و پیشانی بیمار باشند.

در صورتی که بیماری شاهد جوش بعد از کاشت مو در پیشانی و صورت باشد و وجود این جوش ها سبب ایجاد احساس ناخوشایند در او شود بهتر است که به پزشک مراجعه کند. پزشک پس از بررسی دلیل بروز این جوش ها از درمان های مناسب برای رفع این عارضه استفاده می کند.

 

توصیه هایی برای کاهش احتمال جوش زدن بعد از کاشت مو

توجه به برخی نکات و توصیه ها در کاهش احتمال جوش زدن پوست سر بعد از کاشت مو موثر است. این توصیه ها عبارت اند از:

  • داروهای تجویز شده توسط پزشک قبل و بعد از درمان به طور دقیق و مطابق دستورالعمل مصرف شود؛
  • بعد از جراحی کاشت مو شستشوی موها به طور مرتب و طبق دستورالعمل پزشک صورت گیرد؛
  • ۳ الی ۴ روز بعد از کاشت مو شستشوی موها طبق دستورالعمل پزشک انجام شود. عدم شستشوی مناسب سر باعث ایجاد شوره سر و تجمع چربی می شود و این موضوع احتمال بروز کیست و جوش های چرکی را افزایش می دهد؛
  • برای شستشوی موها از پمادها و شامپوهای مخصوص استفاده شود؛
  • از شستشوی موها و حمام کردن با آب داغ پرهیز شود؛
  • از استفاده محصولات بهداشتی حاوی روغن خودداری شود؛
  • استفاده از رنگ مو، کلاه های تنگ و ابزارهای حرارتی از قبیل سشوار و اتو ممکن است بر رشد فولیکول ها اثرات منفی گذاشته و احتمال بروز جوش های بعد از کاشت مو را افزایش دهد.

آیا جوش پس از کاشت مو خطرناک است؟

برای کاشت مو عوارض مختلفی از قبیل قرمزی پوست، تورم،آلرژی به مواد بی حسی، بی حسی موضعی و حتی ریزش مو گزارش شده است. جوش از دیگر عوارض این درمان زیبایی است که برخی از بیماران بعد از درمان شاهد آن خواهند بود. جوش بعد از کاشت مو در هر زمانی بعد از درمان امکان بروز دارد؛ اما معمولا این عارضه ۲ هفته بعد از کاشت نمایان می شود و طی ۶ ماه بعد از آن نیز در هر مرحله ای ممکن است رخ دهد.

این عارضه نیز همانند سایر عوارض پیوند مو به راحتی قابل درمان است. برخی از جوش ها با کمی مراقبت و توجه برطرف می شوند. در صورتی که تعداد جوش ها محدود باشد اصلا جای نگرانی ندارد؛ اما اگر تعداد جوش ها زیاد بوده و یا جوش ها چرکی و همراه با درد، تورم و قرمزی باشند توصیه می شود که بیماران حتما با پزشک تماس بگیرند و از روش های درمانی مد نظر پزشک برای درمان آن استفاده کنند. درمان جوش چرکی بعد از کاشت مو باید جدی گرفته شود.

سخن پایانی

برای کاشت مو عوارض مختلفی از قبیل قرمزی پوست، تورم، بی حسی موضعی، حساسیت به مواد بی حس کننده، اسکار و زخم، خونریزی، ریزش مو و جوش ذکر شده است. جوش بعد از پیوند مو ممکن است در ناحیه سر، پیشانی یا صورت مشاهده شود.

دلایل متعددی از قبیل رویش مو به سمت داخل در ناحیه کاشت و بانک مو، ایجاد خراش در لایه های عمیق پوستی، عوامل باکتریایی، استرس، حساسیت به داروهای بی حسی، اختلالات هورمونی، داروهای تقویتی و ویتامین ها از جمله عوامل اصلی ایجاد جوش پس از پیوند مو در نواحی سر، پیشانی و صورت هستند.

به طور کلی جوش بعد از کاشت مو جای نگرانی ندارد؛ اما در صورتی که جوش ها چرکی باشند یا به تعداد زیاد و همراه با تورم، قرمزی و درد بروز نمایند، نیاز به مراجعه به پزشک است. توجه به مراقبت های بعد از درمان در پیشگیری و رفع این عارضه نقش بسیار مهمی دارد.

پزشکان و پرسنل کارآزموده کلینیک رویان سلامت در تمام مراحل درمان های زیبایی شما را همراهی می کنند و توصیه های ضروری در رابطه با مراقبت های قبل و بعد از درمان را در اختیار شما قرار می دهند.

با کلینیک رویان سلامت همراه باشید.

سوالات متداول

در این بخش برخی از سوالات شایع بیماران در رابطه با جوش های بعد از کاشت مو به همراه پاسخ پزشکان  متخصص کلینیک رویان ارائه شده است.

معمولا جوش بعد از پیوند مو چه زمانی نمایان می شود؟

این جوش ها در هر مرحله ای بعد از درمان امکان بروز دارند. معمولا ۲ هفته الی ۶ ماه بعد از درمان این جوش ها ظاهر می شوند.

آیا همه افراد بعد از کاشت مو شاهد جوش های بعد از کاشت خواهند بود؟

خیر- همه افراد بعد از کاشت مو جوش را تجربه نمی کنند. عوارض مختلفی برای این روش درمانی ذکر شده است؛ اما تمام آنها در یک بیمار مشاهده نمی شود. بسیاری از متقاضیان کاشت مو تنها عوارض خفیفی را تجربه می کنند.

آیا امکان پیشگیری از این عارضه بعد از پیوند مو وجود دارد؟

بله. توجه به مراقبت های بعد از درمان و توصیه های پزشک تاثیر قابل توجهی در کاهش احتمال بروز جوش بعد از کاشت مو و سایر عوارض دارد.