اوکراین به دلیل حضور نظامیان روسیه از مسابقات جهانی جودو انصراف داد

اوکراین روز دوشنبه تیم خود را از مسابقات جهانی جودو در قطر به دلیل حضور ورزشکاران روسی که ادعا می کرد پرسنل نظامی فعال هستند، کنار کشید. فدراسیون جهانی جودو (IJF) به جودوکاران روسیه و بلاروس چراغ سبز نشان داد تا در مسابقات قهرمانی دوحه که در روزهای 7 تا 14 اردیبهشت برگزار می شود شرکت کنند، مشروط بر اینکه به عنوان ورزشکار بی طرف انفرادی به میدان بروند. اما فدراسیون جودو اوکراین گفت که “اکثریت تیم (روسیه) متشکل از ورزشکارانی هستند که سربازان فعال نیروهای مسلح فدراسیون روسیه هستند، بخشی از ارتش که در 24 فوریه 2022 به اوکراین حمله کرد.”

فدراسیون روسیه گفت: ارتش روسیه “هنوز در حال انجام یک جنگ وحشیانه تمام عیار در خاک ما است و هر روز شهرهای اوکراین و خانه های غیرنظامیان را گلوله باران می کند و غیرنظامیان و کودکان را می کشد.”

با این حال، بیش از 250 ورزشکار اوکراینی جان خود را برای دفاع از کشور فدا کردند. نمایندگان جودو از جمله آنها هستند.”

این فدراسیون افزود: ما در اینجا شاهد بی طرفی، شرایط برابر و “پلی به سوی صلح” نیستیم، همانطور که در قطعنامه IJF درباره حضور تیم های روسیه و بلاروس در مسابقات جهانی دوحه آمده است.

علاوه بر این، ما در اینجا تصمیمی را می بینیم که با آخرین توصیه های کمیته بین المللی المپیک در 28 مارس 2023 مغایرت دارد، جایی که IOC می گوید که وضعیت ورزشکاران بی طرف را فقط ورزشکارانی می توانند بدست آورند که نظامی نیستند.

توماس باخ، رئیس کمیته بین‌المللی المپیک، ماه گذشته گفت که روس‌ها و بلاروس‌هایی که از مسابقات بین‌المللی محروم شده‌اند شامل «ورزشکارانی هستند که فعالانه از جنگ حمایت می‌کنند» و همچنین «ورزشکارانی که تحت قرارداد با ارتش یا سرویس‌های امنیت ملی روسیه یا بلاروس کار می‌کنند».

از زمان حمله روسیه به اوکراین در فوریه گذشته، ورزشکاران روسیه و بلاروس متحد مسکو با تحریم های بسیاری از رشته های ورزشی مواجه شده اند.

از آنجایی که حمله مسکو به اوکراین برای دومین سال ادامه دارد، IOC توصیه کرده است که به ورزشکاران روسیه و بلاروس اجازه داده شود تا به عنوان بی طرف انفرادی در مسابقات بین المللی آتی شرکت کنند.

با این حال، IOC می گوید هنوز تصمیمی در مورد اینکه آیا روس ها می توانند در المپیک پاریس سال آینده شرکت کنند یا خیر، نگرفته است.

این بیانیه که اواخر ماه گذشته بیان شد، خشم مقامات اوکراینی را برانگیخت که سازمان جهانی مسئول المپیک را به ترویج جنگ متهم کردند.

اما مسکو آنچه را «تبعیض ملی» می خواند محکوم کرده و می گوید که همه ورزشکاران باید اجازه شرکت در مسابقات را داشته باشند.

بن بست بین کیف و کمیته بین المللی المپیک به پیامدهای گسترده درگیری و این واقعیت اشاره دارد که سازمان های ورزشی برای راضی کردن مسکو و کیف یا یافتن یک خط ظریف بی طرفی با فشار مواجه هستند.

مقامات منطقه ای گزارش دادند که صبح روز دوشنبه 34 نفر از جمله کودکان در مرکز منطقه دنیپروپتروفسک در نتیجه شلیک موشک های روسیه در اوکراین کشته شدند.

(این داستان توسط کارکنان NDTV ویرایش نشده است و به طور خودکار از یک فید سندیکایی تولید می شود.)

موضوعات مطرح شده در این مقاله