افسانه دیگو مارادونا در قالب “دست خدا”


دیگو مارادونا بیش از 300 گل به ثمر رساند ، بسیاری نبوغ آنها را تحت تأثیر قرار داد ، اما دو معروف ترین آنها در چهار دقیقه از 22 ژوئن 1986 در مکزیک به وجود آمد: یکی به عنوان هدف قرن شناخته شد ، دیگری – حتی مشهورتر. دیگو مارادونا و آرژانتین برای تأیید چیزی در این جام جهانی حاضر شدند. چهار سال پیش در اسپانیا ، اولین جام جهانی در آرژانتین با بازنشستگی پیش از موعد و کارت قرمز به دلیل خطای دیدنی مقابل برزیل به پایان رسید.

بوق تجاری

در مکزیک ، آرژانتین از گروه خود عبور کرد و از 16 دشمن گذشته اروگوئه عبور کرد و سپس در مرحله یک چهارم نهایی در استادیوم بزرگ آزتک مقابل انگلیس ، دشمن از نوع دیگر.

مارادونا بارها و بارها در مورد این مسابقه صحبت کرد: در زندگی نامه مارادونا؛ در کتابی با دانیل آرکوچی ، روزنامه نگار آرژانتینی ، در مورد این جام جهانی به نام “لمس شده توسط خدا” و در یک مصاحبه. زبان ممکن است کم و بیش رنگارنگ باشد ، اما جزئیات به همان شکل باقی مانده است.

مارادونا تحقیر جنگ فالکلند – برای یک مجمع الجزایر متعلق به انگلیس در اقیانوس اطلس جنوبی را که در اسپانیایی با نام “مالویناس” شناخته می شود ، یادآوری کرد – چهار سال قبل ، هنگامی که آرژانتین اندکی پس از آغاز جام جهانی در اسپانیا تسلیم انگلیس شد.

وی گفت: “انگلیس بود ، فراموش نکنیم ، و مالویناها در حافظه تازه ماندند.” “این یک جنگ بود ، بله ، اما در میدان جنگ من.”

نیمه اول بد بود.

20 سال بعد ، هم تیمی او خورخه والدانو در روزنامه گاردین نوشت: “من حوصله ام سر رفته بود.” “یازده کارمند در هر طرف سعی می کنند اشتباه نکنند.”

این در دقیقه 51 تغییر کرد. مارادونا در میانه میدان سه مرد را شکست داد. او كه راه را مسدود كرده بود ، پاسى را به والدان ارسال كرد و در انتظار بازگشت او راه افتاد.

استیو هاج توپ را دزدید. ارسال برگشت به دروازه بان هنوز قانونی بود و این همان چیزی است که هافبک انگلیس سعی کرد.

بعدا گفت: “توپ خوب برگشت.” “من آن را کاملاً در جای خود گرفتم. این تماسی بود که می خواستم با چرخاندن کمی قطره به عقب. وقتی آن را گرفتم ، لحظه ای فکر نکردم که ممکن است مشکلی باشد زیرا نمی دانستم کجاست. مارادونا ».

“مثل قورباغه پرید”

مارادونا طبق معمول سریعتر از هر کس فکر می کرد و با پیشرفت توپ به سمت پیتر شیلتون به سمت دروازه شتافت.

مارادونا گفت: “او مثل یک بالون کوچک به سمت من حرکت کرد. اوه ، پسر ، چه لذتی دارد.”

“شیلتون فکر کرد که قصد دارم او را بزنم. اما مثل قورباغه پریدم.”

مارادونا 18 اینچ کوتاهتر از دروازه بان انگلیس بود.

مارادونا گفت: “اگر به پاهای من نگاه کنید ، خواهید دید که من در هوا در حال حرکت به سمت بالا هستم. من به حرکت خود ادامه می دهم و حتی از زمین خارج نشده است.” “من یک ایده دارم – قرار دادن دست و سرم.”

دست چپ مارادونا توپ را از بین بازوهای شیلتون به درون دروازه هل داد.

مارادونا گفت: “کسی که متوجه شد چه اتفاقی افتاد (تری) فنویک بود.” “اما غیر از او ، هیچ چیز ، هیچ کس دیگری.”

هنگامی که مدافع انگلیس درخواست تجدید نظر کرد ، باری دیویس ، مفسر BBC ، این مسئله را آفساید اعلام کرد. حتی این جشن بخشی از فریب مارادونا بود.

وی گفت: “من مرتب می دویدم و هرگز به عقب نگاه نمی کردم.”

کارلوس بیلاردو ، مدیر آرژانتین ، هافبک ها را از هدر رفتن انرژی برای شرکت در این جشن منع کرد. مارادونا برای همراهانش دست تکان داد.

“من این بار به آنها احتیاج داشتم. من واقعاً به آنها احتیاج داشتم.

“(سرجیو)” چچو “باتیستا اولین کسی بود که آمد ، اما به آرامی.

“او از من پرسید ،‘ آیا از دستت استفاده کردی؟ “من به او گفتم:” ساکت باش و به جشن ادامه بده!

وی گفت: “در دوران کودکی در فیاریتا ، من با دست مدام گل می زدم. و همین کار را در مقابل صد هزار نفر انجام دادم ، اما کسی آن را ندید.”

علی بن ناصر ، داور تونسی به بوگدان دوچف ، بسکتبالیست بلغاری نگاه کرد و سپس به گل رسید.

“همه آنها دیدند که بعد از اینکه من یک گل به ثمر رساندم ، فریاد بود. و وقتی آنها خیلی فریاد زدند ، به این دلیل بود که آنها مطمئن بودند من یک گل زده ام. پس چگونه می توانیم داور تونسی را مقصر بدانیم؟”

مارادونا می گوید که از دیگر اهداف هندبالش چندین گل در آرژانتین و 2 گل در ناپل بوده است.

او گفت که یک بار در آرژانتین ، “سالها قبل از مکزیک” ، او را گرفتند و داور “به من توصیه کرد که دیگر این کار را نکنم ؛ من از او تشکر کردم ، اما همچنین گفت که من نمی توانم به او قول دیگری بدهم. فکر می کنم او به عنوان دیوانه در برابر انگلیس. “

“سرقت از یک دزد”

در یک کنفرانس مطبوعاتی پس از بازی ، مارادونا عبارت “دست خدا” را بر زبان آورد.

در ابتدا مرتباً تکرار می کردم که آن را هدایت کردم. نمی دانم ، من ترسیده بودم که چون هنوز در استادیوم هستم ، آنها می توانند گل را ممنوع کنند. من چه می دانستم؟

“اتفاقاً ، من به کسی گفتم:” این سر مارادونا و دست خدا بود. “

هاج سرانجام پیراهن های خود را عوض کرد ، اما سایر بازیکنان انگلیسی همچنان بخشنده نیستند.

مارادونا گفت: “شیلتون واقعاً عصبانی بود.” “او گفت ،” من قصد ندارم مارادونا را به بررسی خود دعوت کنم. ” هان چه کسی می خواهد برای بررسی یک دروازه بان برود؟ “

چهار دقیقه بعد ، مارادونا بیش از نیمی از زمین را دوید ، شش بازیکن انگلیس را شکست داد و گل قرن را زد. این همچنین برنده مسابقه بود.

اما اولین هدف او ، ورزشی ، حیله گرانه و غیرقانونی ، همچنان مورد بحث و بررسی است.

والدانو نوشت: “ما نباید فراموش كنیم كه ما آرژانتینی بودیم ، نمایندگان كشوری كه واژه” شورش “را در آنچه كه در جاهای دیگر فریب خوانده می شود منطقی می کند.”

مارادونا همچنان پشیمان نشد.

“البته این دست خدا نبود. من بودم.

بالا رفته

“من از کشتن با دست خود متاسفم. من اصلاً متاسف نیستم!

“برای من این مانند سرقت از یک دزد بود.”

مباحث ذکر شده در این مقاله