اعتراض برزیل به اسپانیا به دلیل توهین نژادپرستانه وینیسیوس جونیور

برزیل روز دوشنبه اعلام کرد که اعتراض رسمی خود را نزد سفیر اسپانیا تسلیم کرده است و شکایت رسمی خود را به مقامات مادرید در مورد آخرین آزار نژادپرستانه وینیسیوس جونیور فوتبالیست برزیلی تسلیم خواهد کرد. پس از اینکه ستاره رئال مادرید در جریان شکست 1-0 یکشنبه مقابل والنسیا هدف آزار نژادپرستانه قرار گرفت، موجی از محکومیت ها در کشور برزیلی وینیسیوس به راه افتاد.

دولت برزیل اعلام کرد که وزیر برابری نژادی، آنیل فرانکو، شکایتی رسمی به مقامات اسپانیا و لالیگا ارسال خواهد کرد.

در همین حال، یک منبع وزارت خارجه به خبرگزاری فرانسه گفت که دولت به سفیر اسپانیا در برزیل اعتراض کرده است.

این منبع گفت: سفیر اسپانیا از برزیل دور است، اما ما قبلاً از طریق تلفن با او تماس گرفته‌ایم تا نارضایتی دولت برزیل را از حملات مکرر نژادپرستانه به (وینیسیوس) و نیاز به پاسخ کافی ابراز کنیم.

مجسمه مسیح نجات دهنده در ریودوژانیرو به نشانه حمایت، دوشنبه شب به مدت یک ساعت تاریک شد.

اسقف اعظم مسئول مجسمه گفت این ژست “نمادی از مبارزه مشترک علیه نژادپرستی و همبستگی با بازیکن و همه کسانی است که از تعصب در جهان رنج می برند”.

وینیسیوس در توییتی درباره مجسمه سیاه‌شده نوشت: «سیاه و تأثیرگذار» و گفت که «لمس شده» و از طرفداران برای حمایت‌شان تشکر کرد.

او افزود: «اما من بیش از هر چیز می‌خواهم الهام بخش و نور بیشتری به مبارزه ما بیاورم».

بازی یکشنبه والنسیا پس از اینکه وینیسیوس که بارها مورد آزار نژادپرستانه در اسپانیا قرار گرفته بود، دوباره از روی سکوها مورد انتقاد قرار گرفت، برای دقایقی متوقف شد.

داور در گزارش پس از بازی نوشت که فریادهای “میمون” به سمت این بازیکن شنیده شد.

لوئیز ایناسیو لولا داسیلوا، رئیس‌جمهور برزیل، این آزار را محکوم کرد، که باعث موجی از حمایت از وینیسیوس، از جمله ستاره‌های برزیلی نیمار و ریچارلیسون و اسطوره بازنشسته رونالدو شد.

دولت برزیل در بیانیه ای اعلام کرد: «از اینکه اقدامات موثری برای جلوگیری از تکرار این اعمال نژادپرستانه هنوز اتخاذ نشده است عمیقا متاسف است».

وی از مقامات اسپانیایی خواست تا “مسئولان را مجازات کنند و از حوادث بعدی جلوگیری کنند” و از فیفا، فدراسیون فوتبال اسپانیا و لالیگا خواست “اقدامات لازم” را اتخاذ کنند.

دادستانی اسپانیا تحقیقاتی را درباره این حادثه آغاز کرده است.

(این داستان توسط کارکنان NDTV ویرایش نشده است و به طور خودکار از یک فید سندیکایی تولید می شود.)

موضوعات مطرح شده در این مقاله