از گیاه آپارتمانی سانسوریا چگونه مراقبت کنیم؟

گیاه آپارتمانی سانسوریا با نام علمی  Sansevieria از خانواده مارچوبه سانان می باشد. زبان مادر شوهر، زبان شیطان و گیاه مار از نام های دیگر این گیاه هستند. زیستگاه اصلی سانسوریا آفریقا، آسیا و ماداگاسکار است. اگر به دنبال یک گیاه آپارتمانی راحت و بدون دردسر برای نگهداری هستید، سانسوریا بهترین گزینه می باشد. این گیاه در تصفیه هوا نقش مهمی دارد، بو و هوای نامطبوع را از بین می برد. از دیگر خصوصیات خوب این گیاه می توان به مقاومت آن به خشکی اشاره کرد. قبل از اینکه اقدام به خرید گیاه سانسوریا نمایید بهتر است در رابطه با نحوه نگهداری، پرورش و نیازهای غذایی آن اطلاعات کامل به دست آورید.

مشخصات ظاهری گیاه آپارتمانی سانسوریا

گیاه آپارتمانی سانسوریا حاوی برگ های محکم، راست و شمشیری مانند است. این گیاه یکی از گیاهان محبوب در بین مردم می باشد. محبوبیت آن به دلیل سازگاری با طیف وسیعی از شرایط رشد است. برگ های گیاه را به خاطر تصفیه هوا از هر گرد و غباری تمیز نگه دارید. سانسوریا نه تنها توانایی مقاومت در برابر آفتاب دارد، بلکه نور کم را نیز تحمل می نماید. با اینکه در نور غیر مستقیم خورشید بهترین عملکرد را هم می تواند داشته باشد. سانسوریا گیاهی کم توقع است، چون بومی بیابان های خشک غرب آفریقا می باشد، از این رو به آب زیادی نیاز ندارد. گیاه سانسوریا از این جهت منحصر به فرد است که نوع خاصی از فتوسنتز را در شب انجام می دهد که به آنها امکان می دهد اکسیژن را در طول شب آزاد کنند، بر خلاف اکثر گیاهان دیگر که تنها در طول روز اکسیژن را آزاد می نمایند. سانسوریا در طبیعت گل های سبز و سفید کوچکی تولید می کند. اما گیاهانی که در خانه پرورش داده می شوند اغلب وارد مرحله گلدهی نمی شوند. در مقابل ریزوم های زیادی را در یک گلدان مشاهده خواهید کرد که به مرور زمان بزرگ شده و به یک سانسوریای زیبا تبدیل خواهند شد. این گیاه حاوی بیش از 70 گونه است که از لحاظ ظاهری و رنگ متفاوت هستند. دقت کنید که سانسوریا سمی است، گلدان آن را دور از دسترس کودکان و حیوانات خانگی قرار دهید.

 سانسوریا

شرایط لازم برای نگهداری گیاه آپارتمانی سانسوریا

آب: سانسوریا جزء گیاهان مقاوم به خشکی است. قبل از اینکه اقدام به آبیاری گیاه کنید ابتدا خاک گلدان را بررسی نمایید در صورت خشک بودن به گیاه آب بدهید. آبیاری بیش از حد، زود به زود باعث می شود ریشه های گیاه آپارتمانی سانسوریا به دلیل عدم دریافت اکسیژن دچار بیماری پوسیدگی ریشه شوند. لذا آبیاری منظم و در زمان درست، از کارهای مهم برای داشتن سانسوریای شاداب و زیبا است.

دما: با اینکه این گیاه قادر به رشد در طیف وسیعی از دما است، اما بهترین دمای رشد برای آن بازه دمایی 20-30 درجه سانتی گراد است.

نور: سانسوریا گیاهی سایه پسند است که خود را سریع با شرایط محیطی محل زندگی وفق می دهد. نور غیرمستقیم منتشر شده از پنجره های جنوبی خانه، بهترین نور برای رشد آن است. همچنین در صورت عدم دسترسی به نور خورشید می توانید با استفاده از نورهای مصنوعی مانند لامپ های فلورسنت نیاز نوری گیاه را برطرف نمایید. بدین جهت نگهداری و مراقبت از سانسوریا برای افراد مبتدی در پرورش گیاهان توصیه می شود.

خاک و کوددهی: خاک گلدان را با مخلوطی از شن، ماسه، رس و مواد آلی پر کنید. خاک سنگین بهترین خاک برای رشد سانسوریا می باشد. همچنین در این خاک، گیاه پاجوش های زیادی را تولید خواهد کرد. برای اینکه گیاه وضعیت عادی خود را حفظ کند بهتر است آن را با کودهای گیاهان زینتی هر دو هفته یکبار تغذیه نمایید.

گلدان: برای کشت گیاه آپارتمانی سانسوریا از گلدان های سفالی استفاده نمایید. گلدان هایی که پهن و کم عمق هستند را برای کشت انتخاب نمایید. زیرا در داخل آنها سیستم آبرسانی ریشه ها به راحتی صورت می گیرد. هر دو سال یکبار زمان مناسبی برای تعویض گلدان می باشد.

سانسوریا

تکثیر: به راحتی می توانید تعداد گیاه سانسوریا یا زبان مادر شوهر را در خانه خود گسترش دهید. کاشتن بذر، استفاده از پاجوش، قلمه زدن یا گذاشتن برگ در آب راه های تکثیر این گیاه هستند. البته توجه داشته باشید که در روش تکثیر به کمک بذر ممکن است بذرها بعد از مدتی طولانی جوانه زنند.

آفات و بیماری های گیاه آپارتمانی سانسوریا

شپشک آرد آلود: این آفت و عنکبوت از مهمترین آفات گیاه آپارتمانی سانسوریا به حساب می آیند. شپشک با تغذیه از شیره گیاه به حیات خود ادامه می دهد. که در نهایت پلاسیده شدن برگ ها رخ می دهد. همچنین شپشک ها با ایجاد زخم و حفره بر روی گیاه باعث کاهش مقاومت گیاه در برابر بیماری . آفات دیگر می گردند. این آفت که با چشم به طور مستقیم قابل مشاهده است می توانید با دستمال آنها را از روی گیاه بردارید. اسپری الکل بر روی برگ ها از راه های دیگر مقابله با این آفت می باشد.

نوزاد عنکبوت: این آفت نیز همانند شپشک علاوه بر اینکه قادر به مکیدن شیره گیاه است، در اثر حمله به گیاه باعث به وجود آمدن زخم بر روی آن می گردد. مشاهده نوزاد عنکبوت بر روی سانسوریا کار آسانی نیست. برای همین باید برگ های گیاه را همواره تمیز نگه دارید و رطوبت محیط را بیشتر کنید. توجه داشته باشید که آفات نسبت به رطوبت حساس هستند.

خشک شدن نوک برگ ها: دمای بای محیط، خشکی بیش از حد خاک و تابش بیش از حد نور از جمله عواملی هستند که هر کدام به تنهایی می توانند باعث خشک شدن نوک برگ های گیاه گردند. لذا با توجه به شرایط گفته شده برای نگهداری از سانسوریا می توانید گیاه شادابی داشته باشید.

زرد شدن برگ ها: آبیاری مکرر و بیشتر باعث زرد و پژمرده شدن برگ ها و در نهایت ریزش برگ های گیاه سانسوریا می گردد. باید اجازه دهید که خاک گلدان به طور کامل خشک شود و بعد آبیاری مجدد را شروع کنید. با این کار برگ ها دوباره طراوات خود را به دست خواهند آورد. اما اگر احساس کردید برگ ها بیشتر از حالت نرمال زرد شدند آنها را جدا کنید.