اجاره هیلتی برای آسفالت و بتن

دریل چکشی در مقابل چکش چرخشی

مته‌های چکشی و چکش‌های دوار (که به آن مته‌های چکشی چرخشی نیز گفته می‌شود) هر دو نیروی کوبشی ایجاد می‌کنند که باعث می‌شود در انفجار سنگ‌تراشی بسیار کارآمد باشند. همانطور که مته چکشی می چرخد، بیت از سنگ تراشی دور می شود. فرآیند مکانیکی که این عمل کوبنده را انجام می دهد، چیزی است که این دو ابزار را از هم جدا می کند.

 

چکشی در مقابل مته چرخشی داخل مته چکشی 

 

یک مته چکشی دارای دو دیسک است که دارای برآمدگی هایی شبیه برآمدگی های یک تراشه پوکر هستند (شکل A را ببینید). همانطور که یکی از دیسک های مته چکشی از روی دیگری می لغزد، بالا و پایین می رود و باعث می شود که چاک به جلو و عقب برخورد کند. اگر نیرویی به چاک وارد نشود، دیسک ها توسط یک کلاچ از هم جدا می شوند و عمل کوبیدن متوقف می شود. این باعث صرفه جویی در فرسودگی می شود. بسیاری از مته های چکشی را می توان با خاموش کردن عمل چکش به عنوان یک مته معمولی استفاده کرد.

 

مته چرخشی در مقابل مته چکشی در داخل مته چکشی دوار

یک چکش دوار با پیستونی که توسط میل لنگ به حرکت در می‌آید، کوبیدن خود را ایجاد می‌کند (شکل B را ببینید). پیستون در یک سیلندر حرکت می کند و هنگام رانده شدن به جلو فشار هوا ایجاد می کند و این فشار هوا است که در واقع مکانیزم چکش را به حرکت در می آورد. چکش های چرخشی انرژی ضربه ای بسیار بیشتری نسبت به مته های چکشی تولید می کنند. آنها بسیار بادوام تر هستند و ابزار ترجیحی حرفه ای ها هستند. مزیت بزرگ دیگر این است که اکثر چکش های دوار دارای سه تنظیم هستند: حالت مته، مته چکشی یا فقط چکش، بنابراین می توانند به عنوان یک چکش کوچک عمل کنند. البته قیمت یک چکش دوار بیشتر از مته چکشی است، اما بعداً بیشتر از آن استفاده می شود.

 

مته چکشی برای سنگ تراشی سبک مناسب است. در حفر سوراخ در آجر، ملات و بلوک های بتنی بهترین عملکرد را دارد. اما می تواند سوراخ های گاه به گاه در بتن ریخته شده را نیز کنترل کند.

 

شما نیازی به صرف هزینه های زیادی برای مته های چکشی ندارید، اما قطعات گران قیمت تر معمولاً به سرهای کاربید برتر مجهز هستند و نوک ها به طور ایمن تر به ساقه مته ها متصل می شوند که باعث کاهش شکستگی در استفاده های سنگین می شود.

 

بیت ها و ضمیمه های چکش چرخشی

امروزه محبوب ترین نوع چاک در قفسه های مراکز خانگی SDS-Plus است. بیت های SDS-Plus دارای شیارهایی بر روی ساقه ها هستند که به طور ایمن در چاک قفل می شوند اما به بیت اجازه می دهند مستقل از چاک به جلو و عقب حرکت کند. قرار دادن و برداشتن آنها بسیار آسان است – بدون نیاز به ابزار. برخی از چکش های چرخشی واقعا بزرگ سیستم مشابهی دارند، اما بزرگتر به نام SDS-Max. و چند برند وجود دارند که سیستم های اختصاصی دارند، بنابراین مطمئن شوید که بیتی که خریداری می کنید با ابزاری که استفاده می کنید مطابقت داشته باشد.

 

وقتی روی حالت چکشی تنظیم می‌شود، چکش‌های چرخشی را می‌توان برای انواع کارها استفاده کرد، و پیوست‌های زیادی برای انجام آن کارها وجود دارد.

 

اگر قبلاً صاحب یک چکش چرخشی هستید و به دنبال یک مته سنگین برای ایجاد سوراخ های بزرگ در چوب یا مخلوط کردن ترکیبات مفصلی هستید، خرید یک آداپتور چاک SDS-Plus را در نظر بگیرید (در عکس سوم نشان داده شده است). این آداپتور به شما این امکان را می دهد که از مته های ساقه صاف، اره های سوراخ دار و پره های مخلوط کن استفاده کنید. فقط به یاد داشته باشید که تنظیمات را در حالت مته نگه دارید وگرنه می توانید چاک را از بین ببرید.

 

بیت حذف کاشی مته چرخشی در مقابل مته چکشی

 

چکش های چرخشی برای مشاغل بزرگتر هستند

چکش های دوار در حفاری سوراخ در بتن سخت شده برتری دارند. یک چکش دوار را می توان با انواع اتصالات دیگر نیز نصب کرد.

مته های چرخشی در مقابل چکشی