آموزش تولید نهال گردو و معرفی بهترین نهال گردو برای کاشت در زمستان 1400

آموزش تولید نهال گردو و معرفی بهترین نهال گردو برای کاشت در زمستان 1400

انتخاب بهترین نهال گردو و زمان صحیح کاشت نهال گردو، با رعایت تمام اصول آن، شمارا به داشتن باغی پراز محصول نزدیک می‌کند. آموزش 0 تا 100 کاشت نهال گردو در زمستان به همراه تمام نکات کاشت در این فصل، پیش روی شماست.

 

زمستان یکی از بهترین فصل‌ها برای کاشت نهال گردو است و باغداران زیادی در این فصل شروع به خرید نهال و کاشت نهال گردو می‌کنند. با توجه به بازار داغ کاشت نهال در این فصل، آموزش کاشت گردو را با تمام نکاتی که لازم است برای شروع کار مدنظر قرار دهید را آماده کرده‌ایم.

کاشت نهال گردو در زمستان

با توجه به فاصله کاشت نهال گردو، چاله‌هایی با عمق 80 و عرض 70 سانتی‌متر حفر کنید. ته چاله یک بیل، کود پهن کهنه با خاک مخلوط‌ کنید و نهال را وسط چاله قرار دهید. چاله را پر از خاک کنید و یک سطل آب برای هر نهال بریزید.

در این مرحله نیازی به کود شیمیایی و … نیست.

نکته مهم این است که دقیقاً اوایل فصل بهار از سر نهال ۲۰ سانتی‌متر با قیچی بزنید و سر آن چسب باغبانی بزنید. به این فکر نباشید که نهال کوچک می‌شود و توجه خود را بر روی رشد خوب اندام‌های رویشی نهال قرار دهید.

از اوایل فروردین ماه تا اواخر اردیبهشت ماه هر دوازده روز یک‌بار و از اواخر اردیبهشت ماه تا اواخر شهریور ماه هر هفته یک‌بار نهال‌ها را آبیاری کنید. هر نهالی که کاشته می‌شود سال اول و دوم نیاز به آبیاری دقیق دارد.

نکات مهم در هنگام کاشت نهال گردو

از ریختن کودهای حیوانی نپوسیده به‌شدت خودداری کنید. برای تقویت رشد بیشتر اندام‌های رویشی از فروردین ماه تا مردادماه کودهای شیمیایی بایستی استفاده کرد.

دقت شود محل پیوندها حتماً ۱۰-۵ سانتی‌متر بالاتر از سطح خاک باشد.

موقع کاشت نهال گردو در مناطق سردسیری در پاییز لازم است که رنگ محافظ تنه را بارنگ سفید پلاستیکی مخلوط‌ کنید و با قلم مویی بزنید یا گونی آرد به نهال از بالا تا پایین بکشید و اسفندماه باز کنید.

قبل از کاشت نهال، ریشه نهال‌ها را تا ۱۰ ساعت داخل یک سطل آب بگذارید تا ریکاوری شوند. نهال کاشته شده بلافاصله پس از کاشت آبیاری شود.

فاصله کاشت درخت گردو

درخت گردو برای رشد به نوردهی مناسب نیاز دارد تا به حداکثر رشد خود برسد. زمانی که درختان گردو به حداکثر رشد خود می‌رسند شاخه‌های آن‌ها باهم برخورد می‌کنند و این موضوع مانع از رسیدن نور کافی به شاخه‌های زیرین می‌شود. در زمان خرید نهال گردو به ارتفاع درخت گردو توجه کنید تا با توجه به آن بهترین فاصله را برای کاشت داشته باشید.

رعایت فاصله کاشت درخت گردو باعث می‌شود که ماشین‌آلات از بین آن‌ها به‌راحتی عبور کنند و آسیبی به درختان وارد نشود.

فاصله کاشت نهال گردو به نوع نهال بستگی دارد چراکه برخی از ارقام پایه کوتاه و برخی پایه‌بلند هستند. درختان کوتاه‌قد مثل نهال گردو اسرائیلی به فاصله زیادی نیاز ندارند اما درختان بلندقد مثل نهال گردو پکان که ارتفاعش به 40 متر می‌رسد، به فاصله بیشتری در رمان کاشت نیاز دارند.

فواصل استاندارد برای کاشت نهال‌های مجموعه ارغوان نهال به ترتیب زیر است:

کاشت نهال گردو ارغوان کانادایی:  ۶×۶

کاشت نهال گردو ژنوتیپ، چندلر و فرنور:  ۶×۶

کاشت نهال بادام:   ۴×۴

کاشت نهال انگور:   ۳×۲.۵

کاشت نهال گیلاس، آلبالو و زردآلو: ۴×۴ یا ۵×۴

کاشت نهال سیب، گلابی و به:  ۳×۴

کاشت نهال هلو و شلیل:  ۳×۳

بهترین نهال گردو برای کاشت کدام است؟

انواع ارقام نهال گردو بسیار متنوع است و نیاز است تا با بهترین نهال گردو که بازدهی و باردهی بیشتری دارد، آشنا شوید. سپس با کمک گرفتن از کارشناسان خبره، از میان بهترین انواع نهال گردو، رقمی که بیشترین تناسب را با منطقه جغرافیایی شما دارد، انتخاب کنید. در ادامه 4 نهال گردو که برای کاشت در زمستان مناسب هستند را بررسی می‌کنیم.

1.      نهال گردو کانادایی ارغوان تیپ 9

نهال گردو کانادایی ارغوان که بذری اصلاح‌شده است، اولین بار در ایران توسط مهندس رسول بابایی زیر کشت قرار گرفت. نهال گردو کانادایی مختص مناطق معتدل و سردسیری کوهستانی است که مقاومت آن در برابر سرما از نهال گردو چندلر و فرنور بیشتر است و بهترین گزینه برای کاشت در مناطق سردسیری است.
نهال گردو کانادایی تیپ 9 نسبت به آفتاب‌سوختگی و آفات بسیار بالا است و در ارتفاعات 0 تا 2500 متر فاصله از سطح دریا کاشته می‌شود.
قیمت نهال گردو کانادایی تیپ 9 بسیار مناسب است و با قیمت 150 هزار تومان در نهالستان ارغوان نهال به فروش می‌رسد.

2.      نهال گردو ژنوتیپ 7

نهال گردو ژنوتیپ 7 ارغوان را تا فاصله 0 تا 2500 متر از سطح دریا می‌توان کاشت. نهال گردو ژنوتیپ 7 خیلی دیربرگده و بسیار پربار است. این نهال خودگرده‌افشان، از سال اول شروع به باردهی می‌کند و تا 10 تن در هکتار باردهی دارد. فاصله کاشت نهال گردو ژنوتیپ 6*6 متر است.

قیمت گردو ژنوتیپ برتر ارغوان تیپ 7 در زمستان 1400 با قیمت 150 هزار تومان به فروش می‌رسد.

3.      نهال گردو چندلر

نهال گردو چندلر پاکوتاه است و برای مناطقی با ارتفاع 0 تا 1500 متر فاصله از سطح دریا مناسب است. کیفیت گردو چندلر بالاست و پوست آن کاغذی است که نحوه استفاده از آن را راحت‌تر می‌کند.

قیمت نهال گردو چندلر در بازار با قیمتی بین 150 تا 250 هزار تومان به فروش می‌رسد.

4.      نهال گردو فرنور

نهال گردو فرنور دیر گل و زودبازده است و در مناطقی با ارتفاع 0 تا 2500 متر فاصله از سطح دریا قابلیت کاشت دارد. این نهال به سرمای بهاره و زمستانه مقاوم است و به همین دلیل یکی از گزینه‌های کاشت در مناطق سردسیر است.

قیمت نهال گردو فرنور 150 هزارتومان و نوع پیوندی آن 250 هزار تومان است.

بهترین زمان کاشت نهال گردو

با توجه به این موضوع که نهال‌های جوان به سرما حساس هستند بهتر است که نهال گردو در اواخر بهار تا اوایل پاییز کاشته شود تا در فصل زمستان که سرما زیاد می‌شود، درخت قوت گیرد و آسیبی به آن وارد نشود.

همچنین کاشت نهال گردو در فصل زمستان نیز مناسب است چراکه زمان خواب نهال است. نهال اگر در زمان خواب کاشته شود به نهال شوک وارد نمی‌شود.

اگر در مناطق سردسیری قصد کاشت نهال گردو را دارید بهتر است در اواخر بهار این کار را انجام دهید.

عمق چاله برای کاشت نهال گردو

نهال گردو پیوندی که ریشه طویل و درازی دارد باید عمق و عرض چاله آن بیشتر باشد. قطر حدود 70 سانتی‌متر و عمقی تا 80 سانتی‌متر توصیه می‌شود.

توجه داشته باشید این مقدار برای خاک بدون سنگلاخ مناسب است. در غیر این صورت برای رعایت اصول و شیوه صحیح کاشت نهال گردو، عمق آن را باید تا حدود 2 متر افزایش دهید.

نکات مهم پس از کاشت نهال گردو

بعد از کاشت نهال گردو این 3 کار را حتماً انجام دهید.

1.      پس از کاشت نهال گردو، چند ضربه محکم به زمین بزنید تا خاک در محل سفت شود یا با جفت پاهایتان چاله نهال را سفت کنید.

2.      بعد از سفت کردن چاله نهال باید درخت کاشته شده را حداقل ۳۰ لیتر آب بدهید. بعد از یک تا دو ساعت از کاشت درخت، دوباره آن را آبیاری کنید.

3.      حتماً در موقع کاشت نهال‌های اسفندماه، سرزنی نهال را انجام دهید. اگر نهال‌ها را سرزنی نکنید، احتمال خشکیدگی خیلی زیاد است چون سرزنی نهال باعث تحریک ریشه شده و نهال را مجبور به رشد می‌کند.
اگر تابه‌حال سرزنی نهال را انجام نداده‌اید روش کار به این صورت است که برای نهال‌های میوه از پیوند به بالا ۸۰ سانت سرزنی به‌صورت مورب بزنید و بعد چسب باغبانی به محل زخم بزنید.

با به کار بستن تمام این نکات می‌توانید انتظار داشته باشید که محصولات فراوانی را از باغ گردو خود به دست آورید. توجه به زمان صحیح کاشت نهال گردو، عمق چاله نهال گردو، بهترین نهال گردو برای کاشت و مراقبت‌های قبل و پس از کاشت نهال گردو که در این مقاله بررسی شد، راهنمای جامعی برای باغداران خواهد بود.

برخی از نهالستان‌های معتبر مانند نهالستان ارغوان نهال با مشاوره و آموزش‌های رایگان می‌توانند مسیر کاشت نهال گردو را برای شما هموارتر کنند. برای کسب اطلاعات بیشتر عبارت نهالستان ارغوان نهال را در گوگل سرچ کنید.

#گردو

#خرید نهال گردو

#نهال گردو