آشنایی با ناودانی سبک و سنگین و اطلاع از قیمت آن ها

ناودانی ها از نظر روش تولید، جنس، شکل ظاهری و وزن، انواع مختلفی دارند که هر کدام نیز در صنعتی مورد استفاده قرار می گیرند. ناودانی ها از نظر وزن، به دو دسته  ناودانی سبک و  ناودانی سنگین تقسیم می شوند که هر کدام از آن ها ویژگی های منحصر به فردی دارند و کاربردشان نیز با هم متفاوت می باشد. اگر می خواهید که به طور کامل با ناودانی سبک و سنگین آشنا شوید، در ادامه با ما همراه باشید. ما در ادامه هر آن چه که باید در رابطه با کاربرد، ویژگی ها و قیمت ناودانی سبک و سنگین بدانید را به طور کامل و مفصل برای شما عزیزان بیان خواهیم کرد.

ناودانی سبک چیست؟

همان طور که از نام آن مشخص است، به پروفیل فولادی که وزن آن کمتر از جدول استاندارد اشتال است؛ ناودانی سبک گفته می شود. لازم به ذکر است تا بدانید که جدول استاندارد اشتال، یک جدول برای اندازه گیری وزن ابعاد انواع مقاطع فولادی همچون ناودانی می باشند. لذا، زمانی که یک محصول با این جدول مطابقت نداشته باشد، وزن آن سبک محسوب می شود. کشورهای زیادی وجود دارند که انواع ناودانی سبک را تولید کرده و روانه بازار می کنند که از جمله مهم ترین آن ها کشور روسیه و کشور خودمان ایران هستند.

از ناودانی های سبک چه استفاده ای می شود؟

هم اکنون که با ناودانی سبک آشنا شدید، ممکن است سوال کنید که انواع ناودانی های سبک چه کابردی دارد و در چه صنعت هایی مورد استفاده قرار می گیرند؟ در پاسخ به سوال شما عزیزان باید بیان کنیم که ناودانی های سبک کاربرد گسترده ای در اغلب صنایع دارند اما، مهم ترین صنعتی که از این محصولات استفاده می کند، صنعت ساختمان سازی است. در واقع، شما عزیزان می توانید در بخش های مختلف ساختمان سازی، شاهد مصرف ناودانی های سبک باشید. تعدادی از اصلی ترین و مهم ترین کابردهای این محصولات، به شرح زیر می باشند:

  • برای ساختن نماهای ساختمان
  • برای ساختن انواع چهارچوب ها
  • برای ساختن اسکلت ماشین
  • برای ساختن پایه ماشین آلات
  • برای ساختن بناهای معماری
  • برای ساختن تشکیلات دریایی 

ویژگی های ناودانی سبک

علت استفاده از انواع ناودانی های سبک در صنایعی که بیان کردیم، ویژگی ها و مزیت های آن ها می باشند. در واقع، این محصولات فولادی دارای ویژگی هایی هستند که سبب می شوند تا از آن ها به طور گسترده ای استفاده نمایند که تعدادی از مهم ترین این ویژگی ها، شامل موارد زیر می باشند:

  • سبک بودن وزن آن ها که در بخش های مختلفی این سبک بودن یک مزیت بزرگ محسوب می شود.
  • کوچک بودن ابعاد آن ها که این نیز یک مزیت بزرگ در ساخت ماشین آلات و …. محسوب می گردد.
  • هزینه انواع ناودانی های سبک نسبت به انواع ناودانی های سنگین کمتر است.

قیمت ناودانی سبک چقدر است؟

لازم به ذکر است تا بدانید که عوامل بسیار زیادی وجود دارند که قیمت انواع ناودانی های سبک را تحت تاثیر قرار داده و ممکن است سبب شوند که روندی نزولی یا صعودی را طی کنند. برخی از مهم ترین عواملی که بر قیمت ناودانی سبک تاثیر گذار هستند، شامل موارد زیر می باشند:

  • ابعاد و اندازه های هر یک از آن ها
  • ضخامت هر یک از ناودانی های سبک
  • وزن هر یک از ناودانی های سبک

ممکن است برخی از افراد فکر کنند که وزن تمامی ناودانی های سبک به یک اندازه هستند که این تفکر کاملا نادرست است؛ زیرا، ناودانی های سبک نیز در وزن های مختلفی تولید می شوند. لذا، هر چه وزن آن ها سبک تر باشد، قیمت نهایی آن ها نیز کمتر خواهد شد. به عبارتی دیگر می توانیم بیان کنیم که هر چه ضخامت ناودانی بیشتر باشد، وزن آن نیز بیشتر می شود که این اتفاق، منجر به افزایش قیمت می گردد. علاوه بر تمامی موارد بیان شده، اوضاع اقتصادی و شرایط بازار نیز تاثیر مستقیمی بر قیمت ناودانی سبک می گذارند. در واقع، هر چه تورم در کشور بیشتر شود و اوضاع اقتصادی نابسامان باشد، نرخ ارز نیز بالاتر رفته و در نهایت، قیمت ناودانی سبک نیز روندی صعودی را در پیش خواهد گرفت. در مقابل، زمانی که در بازار شرایط اقتصادی دارای ثبات و پایداری باشد، قیمت ناودانی سبک نیز ثبات خواهد داشت.

ناودانی سنگین چیست؟

هم اکنون که به طور کامل با ناودانی سبک، کاربردها، ویژگ ها و قیمت آن آشنا شدید، بهتر است که با ناودانی سنگین نیز آشنا شوید. به ناودانی هایی که از لحاظ وزنی با اعداد و ابعاد جدول استاندارد اشتال مطابقت داشته باشند، ناودانی سنگین می گویند. ممکن است که از روی اسم آن فکر کنید که وزن ناودانی های سنگین بیشتر از استاندارد هستند، اما وزن و ابعاد این نوع از ناودانی ‌ها کاملا برابر با استاندارد جدول اشتال می باشد. این نوع از ناودانی در مقایسه با انواع دیگر که در بازار وجود دارند، سنگین تر است و اغلب در کارخانه های کشورمان تولید می شود. اما، مقدار کمی از انواع ناودانی های سنگین نیز از کشور ترکیه وارد بازار داخلی می شود.

کاربرد ناودانی سنگین

ناودانی سنگین نسبت به ناودانی سبک، کاربرد بیشتری دارد و می توانیم بیان کنیم که در اغلب ساخت و سازها از آن استفاده می کنند. برخی از مهم ترین کاربردهای ناودانی های سنگین، به شرح زیر می باشند:

  • این محصولات هم به صورت تکی و هم به صورت جفت، برای ساختن اغلب باد بندها مورد استفاده قرار می گیرند.
  • ناودانی های سنگین، به صورت جفت و به فرم قوطی، در ساخت انواع ستون ها به کار گرفته می شوند.
  • از انواع ناودانی های سنگین، به صورت جفت در ساخت خرپا استفاده می کنند.
  • افراد می توانند برای ساختن تیرهای ساختمانی از آن ها به صورت تکی و یا دوبل استفاده کنند.
  • اغلب اوقات ناودانی های سنگین برای ساخت اسکلت های کامیون ها و ماشین آلات سنگین، کاربرد دارند.

لازم به ذکر است تا بدانید که علاوه بر موارد ذکر شده، ناودانی های سنگین کاربردهای دیگری نیز دارند؛ اما، ما در این بخش به صورت مختصر آن ها را بیان کردیم.

قیمت ناودانی سنگین

قیمت انواع ناودانی سنگین نیز همانند ناودانی سبک تحت تاثیر عوامل مختلفی قرار دارند که هر یک از این عوامل ممکن است موجب شوند که قیمت نهایی آن ها کاهش یا افزایش پیدا کنند. یکی از مهم ترین این عوامل، روش تولید و مواد اولیه ای است که در ساخت انواع ناودانی های سنگین به کار گرفته می شوند. به صور کلی می توانیم بیان کنیم که ناودانی های سنگین به دو صورت پرسی و فابریک ساخته می شوند. لذا، قیمت آن ها بر اساس روش تولیدشان نیز متفاوت خواهد بود. اگر می خواهید که به صورت دقیق از قیمت ناودانی سبک و سنگین مطلع شوید، می توانید با همکاران ما در فولاد فیدار ارتباط برقرار کنید.

تفاوت ناودانی سبک و ناودانی سنگین

هم اکنون که به طور کامل با انواع ناودانی سبک و سنگین و قیمت آن ها آشنا شدید، ممکن است سوال کنید که این دو محصول، با هم چه تفاوت هایی دارند؟ شما عزیزان با مطالعه دقیق این مطلب می توانید به پاسخ این سوال برسید، اما به طور خلاصه می توانیم تعدادی از تفاوت های ناودانی سبک و سنگین را به صورت زیر، بیان کنیم.

  • تفاوت اصلی آن ها در قیمتشان است؛ در واقع، به علت وجود تفاوت در وزن، قیمت ناودانی سبک و سنگین نیز با هم متفاوت می باشند.
  • برای تولید انواع ناودانی سبک از استاندارد روسی استفاده می شود، اما برای تولید ناودانی های سنگین از استاندارد اروپایی استفاده می کنند.
  • همان گونه که از نام آن ها مشخص است، ابعاد و وزن هر دو ناودانی با هم متفاوت می باشد و وزن ناودانی سبکتر از جدول وزن اشتال است.

خلاصه مطلب

ما در این بخش سعی کردیم تا شما عزیزان را به صور کامل و مفصل با انوع ناودانی سبک و سنگین و کاربرد و ویژگی های آن ها آشنا کنیم. علاوه بر این سعی کردیم تا شما را با قیمت ناودانی سبک و سنگین آشنا کنیم. به یاد داشته باشید که نمی توانیم به طور دقیق قیمت این دو را بیان کنیم، زیرا، آن ها تحت تاثیر عوامل مختلفی قرار دارند و نرخ آن ها همواره در حال تغییر است. لذا، شما عزیزان برای اطلاع از قیمت روز هر یک از انواع ناودانی های سبک و سنگین، می توانید با همکاران ما در فولاد فیدار ارتباط برقرار کنید.